Fjärrkontroll till en Mitsubishi Electric luftvärmepump med en digital display som visar 20 grader Celsius och flera knappar för funktioner som på/av-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit fjärrkontroll för Mitsubishi luftvärmepump med flera knappar och liten display, uppvisad ovanpå vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manual till luftvärmepump av märket Mitsubishi Electric, split-type air conditioners, med modellnummer MSZ-FD25VA och MSZ-FD35VA på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftvärmepunpen till denna dosa installerades 2009 och har sparat många sköna slantar. Fjärrkontollen, enl bild, har snart gjort sitt. Har du möjligen en liggande, så är jag intresserad att ta över den till ett vettigt pris.
 
Jag har köpt unbranded till både Daikin och Panasonic pumpar, de har kostat någon hundring och fungerar fint.
 
Är det konstaterat att fjärren är defekt så det inte är mottagaren i innerdelen ?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja ny från Mitsubishi verkar kosta 2 lax: [länk]

Finns ju unbranded också men undrar om kvaliteten är rimlig och om alla funktioner finns med? [länk] samt [länk]
Tack, Josth!
Jag har kollat dessa och andra sidor, men hittar inget som riktigt motsvarar modellbeteckningen.
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det konstaterat att fjärren är defekt så det inte är mottagaren i innerdelen ?
Comfort Thomas!
Tack för input, men i ngn ände måste man förstås börja i detta fall med den "enklare handenheten"...
 
En lösning kan vara att du skaffar en "Sensibo Sky", det är en uppkopplad enhet som ersätter fjärrkontrollen.
Du styr sedan pumpen via en app och/eller via schemaläggning.
Kostar runt 1000 kr.

Ett tips när det gäller fjärrkontroller med IR-signaler är att filma IR-dioden med en mobilkamera samtidigt som du trycker på fjärrkontrollens knappar. Ett tydligt ljusblink ska då synas i mobilkameran.
Vanliga felkällor med fjärrkontroller är oxid/smuts på batterikontakterna samt utslitna tangentbord.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
En lösning kan vara att du skaffar en "Sensibo Sky", det är en uppkopplad enhet som ersätter fjärrkontrollen.
Du styr sedan pumpen via en app och/eller via schemaläggning.
Kostar runt 1000 kr.

Ett tips när det gäller fjärrkontroller med IR-signaler är att filma IR-dioden med en mobilkamera samtidigt som du trycker på fjärrkontrollens knappar. Ett tydligt ljusblink ska då synas i mobilkameran.
Vanliga felkällor med fjärrkontroller är oxid/smuts på batterikontakterna samt utslitna tangentbord.
Tack, Etompau!
Det är mkt troligt att vissa tangenter börjar tröttna, särskilt PÅ/AV. Kontrollen är sliten efter alla år. Blir ett par hundralappar m en billig kopia, som "första test". Har nu beställt, så får se hur långt tid det tar. Det är Sydostasien, som gäller, förstås...
 
MultiMan
Jag köpte en sån här , har funkat bra .
 
  • Universal fjärrkontroll för luftvärmepump med display som visar temperaturen 16°C, annons från CDON.se med priset 129 kr och flera betalningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan MultiMan skrev:
Ta isär och tvätta med isopropanol. Räcker inte det, köp [länk]
Dessvärre är enheten gjuten, så "inbrott" har jag avstått.
 
L Lars47 skrev:
Jag köpte en sån här , har funkat bra .
Tack, alla för input. Jag har nu skickat efter en fjärrkontroll och den skulle varit här igår, den 13:e juni, men Sydostasien och mellanhänder, har jag ingen fjärrkontroll över. I väntans tider...😇
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.