Sitter och funderar på en ny luftvärmepump som ska sitta i trappan och kunna blåsa både upp och ner. Det jag funderar på är om den delade luftspridaren på Mitsubishi FH och LN gör stor skillnad mot att bara ha en som alla andra tillverkare har.
Står och velar lite mellan Panasonic, Toshiba och Mitsubishi. Men det som gör att det lutar mot Mitsubishi är just den delade spridningen (om den nu fungerar bra)
 
Uppåt är det ingen som blåser förutom golvmodell, värmen stiger dock.
En del tycker att den delade vingen fungerar bättre än att köra svingfunktionen och andra att det blir ganska lika resultat.
På panasonic kan du inte köra svingfunktion rakt fram och nedåt i värmeläget av någon märklig anledning.
 
Framåt/uppåt iallafall så värmen går uppåt lättare medans den andra blåser igenom trappan.
Kylan på sommaren lär ju knappast komma upp hur man än gör antar jag.
 
Nä kylan sjunker så ska den sitta i en trapp så måste den kunna blåsa ut rakt fram över bjälklaget .
Nackdelen kan istället vara med lite högre placering att det kan bli problem att lyckas trycka ner värmen så den kan sprida sig bra på bottenvåningen som behöver mest värme som regel.
 
Pumpen kommer sitta i höjd med bjälklaget isåfall. Tror att spridningen kan bli bra där.
Nu sitter den över dörren brevid trappan, och är riktad max uppåt och mot trappan.
Den gamla IVT börjar bli dålig, finns få nya bra som passar höjdmässigt.
 
Ta hem ett par olika återförsäljare som kan ge synpunkter på om det fungerar på ett vettigt sätt
 
Vill du ha delad luftström så är väl Mitsubishi bästa valet. Bra pris just nu på FH25 hos Polarpumpen.
 
Är väl samma pris som vanligt på gamla FH modellen ?
Brukar konstant vara rätt billig hos dom flesta postorderföretagen

Är man osäker på placeringen är väl inte direkt köp via postorder rätt väg att gå då det kanske behövs hembesök från någon återförsäljare först
 
sunnis
O Originalet skrev:
Pumpen kommer sitta i höjd med bjälklaget isåfall. Tror att spridningen kan bli bra där.
Nu sitter den över dörren brevid trappan, och är riktad max uppåt och mot trappan.
Den gamla IVT börjar bli dålig, finns få nya bra som passar höjdmässigt.
Jag har en fh35 monterad ca 15cm från bjälklaget över en öppen trapp. Det funkar bra, men jag satte den lite för lågt, skulle kanske haft 30cm från bjälklaget. Ska montera in en fh35 i garaget så då ska jag låta montören sätta denna lite högre upp. Om det inte är för krångligt.
 
Bättre att ha den lägre då värmen stiger.
Många trycker upp dom dikt mot tak men insuget är ovanpå innerdelen och det är varmast uppe i taket så man riskerar att lura tempgivaren samt att det blir svårt att göra rent innerdelen om den är för nära taket.
 
Här kommer underkant på maskinen vara ungefär i samma höjd som underkant på bjälklaget. Är snedtak över så högre gör inte, ändå får den fritt att suga i sig luft.
 
Utblåset är nästan i underkant på innerdelen så det låter som den kommer blåsa rakt in i bjälklaget och låter inget vidare för varken värme och speciellt inte om ni vill ha någon kylfunktion på övervåningen.

Bättre ni tar dit ett par återförsäljare som på plats kan ge sina förslag samt pris inkl installation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.