Har en Mitsubishi (från 2009, den liknar MJ-E16VX men har ingen LCD display) i tvättstugan och jag tycker att torkeffekten verkar vara dålig. Med en maskin nytvättad tvätt på torkställningen så avfuktar den kanske 75% av en tank på 12h+ i läget "Laundry". Har man tvättat lite "tyngre" plagg med kragar så tar det flera dagar för dem att bli torra. Avfuktaren har några år på nacken och har tidigare stått i en källare som ersättare till en Woods MDS. I Woodsen fick man tömma tanken betydligt oftare än i Mitsubishin.

Tvättstugan är cirka 8 kvm. Har en ventil med självdrag ut i murstocken, tilluft tas med största sannolikhet från angränsande källare (svalen) som nu på sommaren upplevs klibbig.

Eftersom den avfuktar öht så antar jag att kompressorn fungerar som den ska. Är det helt enkelt så att det inte blir bättre än så här?
 
Det ska inte ta flera dagar för tvätten att torka, den blir ju sur då... Det borde bli torrt under en natt.
Tar du in mycket luft utifrån? Om möjligt så stäng självdragsventilen i tvättstugan och uteluftsventiler i källaren. Under den här årstiden innehåller luften mycket vatten, därför tycker jag att det kan vara värt att prova om det är det som är problemet i ditt fall.
 
Pelle-Pelle skrev:
Det ska inte ta flera dagar för tvätten att torka, den blir ju sur då... Det borde bli torrt under en natt.
Tar du in mycket luft utifrån? Om möjligt så stäng självdragsventilen i tvättstugan och uteluftsventiler i källaren. Under den här årstiden innehåller luften mycket vatten, därför tycker jag att det kan vara värt att prova om det är det som är problemet i ditt fall.
Tilluften tas från svalen till tvättstugan. Det är inte främst att det tar tid att torka, men jag tycker att tanken borde bli full fortare än nu. Någon som har en likadan som kan ge sin input? Har haft den i snart två år (på torsdag) och jag misstänker att det är två års garanti på den.
 
Hmmm, den borde klara av tvätten på kortare tid än så. Hur är utblåset från avfuktaren riktad ? Går det att ställa om till högre fläkthastighet ?
Frågan är om dem mekaniska ventilationen påverkar avfuktarens kapacitet, är det stor luftväxling med fuktig luft så kan det kanske hjälpa att strypa frånluften helt och se om det blir någon skillnad och sen kanske justera in lagom mängd frånluft.
Du kan även testa att sätta en vanlig 20-25cm bordsfläkt att cirkulera luften och se om det gör någon skillnad.
 
Vi har inte mekanisk ventilation utan självdrag. Utblåset är riktat mot tvätten enligt instruktionen.

Har pratat med Mitsubishis verkstad som sa att det i 9 fall av 10 beror på igensatta filter. Tog isär och rengjorde, ska testköra med en full laddning tvätt senare idag.
 
undrar hur hör eleffekt det är på din avfuktare,eller om filtret kanske är tätt?
Hjälpfläkten blir nog bra där.
 
Ventilations Bosse skrev:
undrar hur hör eleffekt det är på din avfuktare,eller om filtret kanske är tätt?
Hjälpfläkten blir nog bra där.
Har som sagt gjort rent filtren, men det är svårt för mig att avgöra om de är täta. Ska prova med en bordsfläkt och köpa en hygrometer ihelgen. Blir det inte bättre får Mitsubishi kolla på den.

Jag måste säga att jag är lite besviken. Avfuktaren från Woods den "bara fungerade" i en herrans massa år och avfuktade väldigt bra. Mitsubishin ska enligt tester vara en av de bästa på marknaden. Den var dessutom nästan två tusen dyrare än den vi hade från Woods.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.