Vi har haft problem ett tag i sommarhuset med lågt tryck i kranarna. Nu tänkte jag att jag skulle göra slag i saken och efter lite research återställa trycket i hydroforen. Efter proceduren har läget minst sagt förvärrats och trycket är i ett av husen helt obefintligt och i de två andra marginellt befintligt med mycket frustande av luft. Jag har efter några försök nu i princip kunnat konstatera att hydroforen från gissningsvis 87 är paj. Det eftersom efter tömning så skvalpar det runt rejäla mängder med vatten.

Vill nu gärna byta ut denna imorgon innan midsommar. Nuvarande tank är en AKA 60 liters och vill nu byta till en 50 liters av Meec från Jula.

Min fråga är egentligen om ni kunniga här anser att det kan göras en enkel switch rakt av från en tank till en annan? Se bilder för nuvarande och den vi hoppas byta till.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Röd expansionskärl för värmesystem, dokument på sidan, rörledningar, inomhusmiljö, sliten grön matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd hydrofortank, 50 L, hos Jula, fyra stjärnor i recension, pris 999 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din tank ser mer ut som en hydropress än en hydrofor. Den som jula kallar hydrofor är definitivt en hydropress.

En trasig hydrofor leder inte till lågt tryck. Problemet yttrar sig i korta och täta gångtider på pumpen. Man kan då få pulserade tyck. Men inte generellt lågt tryck.
 
  • Gilla
HildeQ och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Din tank ser mer ut som en hydropress än en hydrofor. Den som jula kallar hydrofor är definitivt en hydropress.

En trasig hydrofor leder inte till lågt tryck. Problemet yttrar sig i korta och täta gångtider på pumpen. Man kan då få pulserade tyck. Men inte generellt lågt tryck.
Helt riktigt, den gamla är en hydropress (har ingen bra koll på skillnaden). Har inhandlat en ny nu och ska försöka, håll tummarna 😅
 
  • Röd hydrofor tank med etikett och säkerhetsinformation, liggande på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I en hydropress är vatten och luft skiljt med en gummiblåsa. I en hydrofor är det en tank med luft och vatten.
 
  • Gilla
HildeQ
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I en hydropress är vatten och luft skiljt med en gummiblåsa. I en hydrofor är det en tank med luft och vatten.
Ah ok. Har bytt nu och det verkar vara kompatibelt. Hade först väldigt konstig effekt av att det var flöde i vissa kranar och tillsynes inget flöde i andra kranar. Tillslut förstod jag att det antagligen var slagg i filtren till kranarna och skruvade loss och så var det. Skönt!

Har fyllt 2,2 bar i tanken efter anvisning på en klistrad tejpbit på förra hydropressen. Däremot ökar inte trycket i hydropressen alls när pumpen slås på, och flödet runt i husen är lite sådär
 
D Daniel 109 skrev:
I en hydropress är vatten och luft skiljt med en gummiblåsa. I en hydrofor är det en tank med luft och vatten.
Vad gör man förresten om det antas vara mycket "slagg" i ledningarna?

Och glad midsommar förresten! 🌼🌺🌸
 
Om du har dåligt tryck så är det endera pumpen som inte orkar eller att tryckströmbrytaren slår av för tidigt eller så är det något som proppar till ledningen. Vad visar manometern vid pumpen?

Protte
 
Om det är gamla järnrör så kan de vara igen beckade med rost. Då blir det tydlig skillnad om du tappar på ett eller två ställen samtidigt. Koppar eller plaströr har inte det problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.