Vi bor i ett 1½ plansradhus från 1979.
Det finns ett vindsutrymme ovanför övervåningen som inte är isolerad.
Takisoleringen ligger på vinden mellan alla reglarna.

Jag har haft ont om förvaringsutrymme och jag har därför köpt ett antal spångolv och byggt ett ca 10 m2 golvutrymme uppe på vinden så jag kan ställa upp lite gods precis vid vindsluckan. Spångolvet har lagts ovanpå reglar och isolering, utan något extra (som t.ex plastfilm eller liknande).

Jag har märkt senaste året att det har börjat lukta mögel när jag är uppe på vindsutrymmet.
Jag undrar om detta har något med mitt golv att göra, om detta golv på något sätt binder fukt eller kondens från huset.

Vad kan man göra åt detta, behöver golvet tas bort, eller räcker det att borra upp en massa hål i golvet för att öka upp ventilationen något genom golvet så att eventuell fukt, eller vad det nu är, kan ta sig igenom golvet?
 
Redigerat:
Hej, och välkommen..
Troligen har golvet och förvaringen gjort att klimatet på kallvinden ändrats.
Hur ser ventilationslösningen ut där? Ventiler? Springor vid takfot? Några bilder säger mycket.
Vad förvarar ni där?
 
Precis som GoForit är inne på så tror inte jag heller att det är ditt golv i sig som orsakar detta, men om det luktar mögel så borde steg ett vara att lokalisera möglet.
 
Inga ventiler finns. Skulle tro det är nån öppning/springor vid takfoten.

Lite mer fakta här:
Tidigare hade vi fjärrvärme och ett ventilationssystem som styrdes via köksfläkten, ett s.k Alliance system (Franke köksfläktar).
I samband med att vi installerade ny frånluftvärmepumpsystem för 2-3 år sedan så kapades / pluggades ett ventilationsrör på vinden. Själva Alliance fläktmotorn fick sitta kvar på "skorstenen" och lämnades orörd av installationsfirman, den lämnades även kvar i drift med resultat vi hade dubbla ventilationssystem i huset.

Eftersom det var väldigt dammig uppe på vinden så tog jag bort pluggen och lät ventilationen (den gamla fläktmotorn på "skorstenen") gå vidare i ca 2 år för att "städa" bort allt damm innan jag stängde av den efter ca 2 år.

Frågan är om denna utsugning av dammig luft även har medfört att fuktig luft har sugits in utifrån.
Det som har hänt är i alla fall att dammet på vinden har försvunnit men ersats av mögeldoft.

Några tips?
 
Ja, då har ju fläkten gett ett kraftigt undertryck på kallvinden, som troligen också dragit upp för mycket varm luft från våningsplanet under..
Har ni ändrat det så mycket som du beskriver, så behöver du nog även se över vindens ventilation.
Sedan är det inte bra att förvara saker på en kallvind som hjälper till att binda fukt (organiska material)
 
Tror ni det räckte med att stänga av fläkten och plugga ventilationstrumman, eller behöver man även sanera vinden inklusive riva upp golvet och lägga ny takisolering? Kan man spraya något som dödar möglet typ klorin eller liknande?

Om golvet kan ligga kvar, blir det bättre om jag borrar upp några ventilationshål i golvet?
 
Om det behövs saneras är ju svårt att säga innan man ser omfattningen.
Jag tror inte golvet i sig är problemet, men plocka upp någon skiva och kolla så att det inte är påväxt under..
 
Problemet är förmodligen att du öppnat ventilationstrumman, men för att verifiera detta så titta ovanför den eller dit luftflödet rört sig härifrån. Du bör hitta mögelpåväxt där.
Om du behöver sanera beror på hur det ser ut och vem du frågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.