Kan någon kunnig hjälpa mig att utröna om bjälkarna på vår oinredda vind i ett gammalt torp kan ha impregnerats med kreosot en gång i tiden? Tycker de ser lite gråa ut.
 
  • Trävind med fönster, solljus, stegar, oanvänt, spån på golvet, tomma ramar, atmosfärisk och övergiven känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Tänker du på timret, inte planken?
Nog tog man vad man hade till hands men det är troligen ingen fara. Luktar det mycket tjära om du går nära?
När är huset byggt? Ser ut som typiskt 1800-tal.
Ser ut som någon strukit lack eller liknande på vissa delar. Kreosot kom under 19:00-talet.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 3 till
  • Laddar…
I de fall man har kreosot handlar det i allmänhet att man har byggt med begagnade elstolpar. Något jag associerar till sommarstugor från 60tal.
 
  • Gilla
Torpetpålandet
  • Laddar…
A
Hej och välkommen till detta stundtals eminenta forum. Tyvärr saknar jag förmågan att visuellt kunna identifiera kreosot, så där kan jag inte hjälpa dig. Men ett litet vänligt tips för framtiden är att det är kutym att inte fråga samma sak i två olika delar av forumet, så kallad korspostning. Det kan göra så kallade forumrävar ilskna, och ilskna rävar vill en inte vara nära.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
surris
Ytterst osannolikt..
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Haha jag är ny här och ville få svar å tänkte att olika experter hängde i olika forum och man kunde inte välja två olika så därför lade jag både i byggmaterial samt hälsa då det berörde bägge! Men då vet jag! Tack
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ser inte så ut på bilden, men du skulle kunna göra lite arbete själv. Dels kan du försöka ta reda på när huset är byggt och jämföra det med när kreosot kom och började bli populärt. Sedan kan du ta några provbitar av träet som du misstänker kan ha kreosot och jämföra med bilder på hur kreosot ser ut. Du kan också lukta på träet du misstänker och jämföra med trä du vet inte har kreosot.

Vad jag kan se så ser byggtekniken som loftet är byggd med ut att vara mycket äldre än vad tekniken att använda kreosot är. Jag associerar kreosot med en mer brun och svart ton än vad dina balkar har. Trä kan bli grått med åldern.

Slutligen kan du ställa dig frågan varför de skulle använda trä med kreosot i på uppe på vinden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kreosot brukar vara brunt och lukta som gamla järnvägsslipers, dvs tjäraktigt. Grått är snarare tecken på väderutsatt virke. Kanske har virket legat utomhus innan torpet byggdes.
Det finns liten anledning till att använda impregnerat virke där det inte ska utsättas för fukt/vatten.
 
  • Gilla
Ymp och 5 till
  • Laddar…
Kreosot är en gulaktig genomskinlig vätska om den görs av trätjära och är helt ofarlig. Görs den på stenkolstjära så är den cancerogen och har en brun tjäraktig färg. Denna sort har i princip bara använts till Slipers och tele/el-stolpar.

Jag kan via fotot inte se att där finns den farliga sorten.

Kanske har vi en "farlig" elstolpe på vår tomt. Den luktar faktiskt väldigt gott av tjära, så den kanske är impregnerad med vanlig trätjära.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har byggt ganska mycket trädgårdstrappor med kreosotimpregnerade slipers. Håller för evigt i princip. När de väl ligger på plats är det ungefär som asbest: Låt bli att slicka så är det lugnt.

Det är dock utomhus. Har aldrig hört talas om att man skulle använda kreosot på en vind, förutom om man återanvänder stolpar som någon nämnde. Det ser heller inte ut som kreosot på din bild.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Bara som tillägg. Undvik att röra kreosotimpregnerat virke som gamla telefonstolpar och järnvägsslipers utan skyddshandskar. De giftiga ämnena tar sig igenom huden. Onödigt att utsätta sig för detta när man känner till risken.

Virket i torpet är dock ofarligt så vitt det går att se.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kreosot är väl svart? Ser inget annat än färskt gult virke och delar som grånat av ålder.
Känner inte heller till att kreosot någonsin använts för att måla på impregnering på vare sig plank eller reglar, det är som andra redan sagt telefonstolpar och möjligen gamla järnvägsslipers. Man kände ju till redan när det skapades att det var vansinnigt giftigt, det var väl delvis därför det användes, man slapp ogräset på köpet liksom.
 
  • Gilla
The_Sweet_Spot
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har byggt ganska mycket trädgårdstrappor med kreosotimpregnerade slipers. Håller för evigt i princip. När de väl ligger på plats är det ungefär som asbest: Låt bli att slicka så är det lugnt.

Det är dock utomhus. Har aldrig hört talas om att man skulle använda kreosot på en vind, förutom om man återanvänder stolpar som någon nämnde. Det ser heller inte ut som kreosot på din bild.
Ja men det lakar ut till grundvattnet också. Dock mindre och mindre ju längre tiden går. Olämpligt om du har egen brunn.

Finns det par studier på detta. Lakar mest när de ligger under vatten.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Düsseldorff
G Genomklok skrev:
Ja men det lakar ut till grundvattnet också. Dock mindre och mindre ju längre tiden går. Olämpligt om du har egen brunn.

Finns det par studier på detta. Lakar mest när de ligger under vatten.
Ok, det var mer än jag visste. Det jag har byggt ligger inte under vatten och ingen av fastigheterna har egen brunn. Men det är såklart olämpligt att förorena grundvattnet med kreosot. Jag får läsa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.