Hej,

jag är ny här, och har precis köpt hus. Avtalet blir snart bindande, men först ska huset överlåtelsebesiktigas.

Badrummet är vidgjort 2007. På visningen fick jag en lite halvt rörig beskrivning av hur det gått till. Om jag har förstått det rätt så har man lagt klinker ovanpå befintlig våtrumsmatta och behållit väggkaklet, samt lagt värmeslingor i det nya golvet. Jag tror inte att man bytte golvbrunnen. Jag ifrågasatte detta och fick skriftligen (via mail) bekräftat att "säljaren uppger att detta gjordes fackmannamässigt"

Efter samtal med besiktningsmannen idag börjar jag ana att han kommer att döma ut badrummet som icke fackmannamässigt utfört.

Nu skulle jag vilja få tips på hur jag ska agera om det blir som ovan. Ska jag pruta på mitt vinnande bud? Budgivaren under la sig 30 000 under, men han vill ju säkert inte heller köpa för det. Han har ju också fått info att badrummet är fackmannamässig utfört och budat utifrån det.

Jag har rätt att helt frånträda avtalet om jag inte gillar besiktningsprotokollet, men vi gillar huset mycket i övrigt och badrummet ovan är det enda som jag kan tänka mig blir ett frågetecken.

Tack på förhand för svar!
 
Att ge råd är svårt. Antag att badrummet kommer att kosta 100 - 150 000 att åtgärda. Å andra sidan så kanske det bef. badrummet faktiskt fungerar ett antal år.

Så vill du vara säker på att inte betala för något du inte får, då borde du pruta typ. 100 000. Med stor risk att säljaren inte säljer till dig.

Vill du absolut ha huset, så kan du chansa på att det håller ett bra tag, och köp utan prut, eller med en mindre prutning. Det straffar sig i så fall antingen om du vill sälja igen snart, av ngn. anledning, eller om du drabbas av en fuktskada.
 
Man får ju gå lite på magkänslan där, vill du verkligen ha huset kanske det är värt att köpa det ändå och du kan ju alltid försöka pruta. Känns det inte "rätt" så ska du inte köpa det, då kommer du att ångra dig längre fram.
Om du ser ekonomiskt på det så stiger priserna på hus konstant (ännu så länge) så om 5 år, eller 10 så kommer 100.000 kr för ett badrum att vara tillbaka betalt med råge p.g.a. ökningen i pris.
Det låter ju lite märkligt med golvvärme på plastmatta men är plastmattan från 2007 och de bytte brunn då så ska det vara ett bra (och tätt) underlag i ett badrum... Sen kan man ju diskutera hur bra det är att lägga klinker på plastmatta men det är en annan sak. Du borde ju se om fogarna har sprickor redan i så fall eftersom det ändå gått några år.

Köper du huset så vet du ju att du kommer att behöva göra om badrummet någon gång (åtminstone innan försäljning igen). Du har ju då chansen att göra om det precis som du vill ha det!

Är du orolig för fuktskador så ställ in ett badkar med duschväggar eller en duschkabin med avloppet direkt i brunnen så du inte duschar direkt på väggar eller golv.
 
Det var ju tydligen en bef. matta. Ingen vet hur gammal den är. Det kan ju vara så att badrummet var ganska nytt redan innan, många mattor idag är godkända att sätta kakel på. Och då är brunnen troligen OK också.

Men det är ju betydligt vanligare att man renoverar ett badrum som är 10 - 15 år gammalt, eller mer, i så fall så var mattan nästan säkert inte godkänd att sätta kakel på.
 
Det kan vara ok.
Brunnen behöver inte nödvändigtvis bytas om den är typgodkänd och om anslutningen till tätskikt upfyller alla krav.
Mattan och våtrumstapeten är ok att använda som fuktspärr om det är godkänt enligt tillverkaren.

Men?
Finns det något mer spärrskikt?
Hur gammal är mattan? En plastmatta blir spröd med tiden och får mikrosprickor.
Är det vattenvärme- eller elvärmegolv? Vatten vet jag inte, men elvärmegolv måste väl ligga under?
Om det finns ett spärrskikt till- hur har man löst anslutning till brunn?

Det finns många anledningar till att tveka alltså. Men kan man bara säkerställa att allt är korrekt utfört har man inget att oroa sig för (antar att besiktningsmannen kommer att rekommendera en fördjupad undersökning av badrummet pga misstänkt riskkonstruktion).
 
anders07 skrev:
Om du ser ekonomiskt på det så stiger priserna på hus konstant (ännu så länge) så om 5 år, eller 10 så kommer 100.000 kr för ett badrum att vara tillbaka betalt med råge p.g.a. ökningen i pris.
Snälla, se inte på prisutveckling på hus på det här sättet. Historiskt har det verkligen inte sett ut så. I regel är "avkastningen" på hus så gott som obefintlig, marknaden kan dyka när som helst. Jag tror inte folk i slutet av 80-talet förstod vad som skulle hända i början av 90-talet (för i så fall hade de inte köpt bostäder alls då, men folk tänkte snarare som ovan, att bostäder är en bra investering).
 
stefancrs skrev:
Snälla, se inte på prisutveckling på hus på det här sättet. Historiskt har det verkligen inte sett ut så. I regel är "avkastningen" på hus så gott som obefintlig, marknaden kan dyka när som helst. Jag tror inte folk i slutet av 80-talet förstod vad som skulle hända i början av 90-talet (för i så fall hade de inte köpt bostäder alls då, men folk tänkte snarare som ovan, att bostäder är en bra investering).
Det är omöjligt att veta vad som händer i framtiden men som marknaden ser ut nu (och har gjort sedan början/mitten på 90-talet) så tycker jag mitt resonemang håller. Alla är vi olika; t.ex. så lägger vissa sina pensionsfonder i högrisk medan andra väljer SÅFA... :)
Samma gäller med bostadsmarknaden, man kan köpa sig ett hus att bo och trivas i eller som ett investeringsobjekt eller så något på skalan där emellan...

Hur man satsar och investerar är väldigt individuellt och uppenbarligen är du, stefancrs, och jag itne alls på samma sida där...
 
anders07 skrev:
Det är omöjligt att veta vad som händer i framtiden men som marknaden ser ut nu (och har gjort sedan början/mitten på 90-talet) så tycker jag mitt resonemang håller. Alla är vi olika; t.ex. så lägger vissa sina pensionsfonder i högrisk medan andra väljer SÅFA... :)
Samma gäller med bostadsmarknaden, man kan köpa sig ett hus att bo och trivas i eller som ett investeringsobjekt eller så något på skalan där emellan...

Hur man satsar och investerar är väldigt individuellt och uppenbarligen är du, stefancrs, och jag itne alls på samma sida där...
Jag tror inte folk i Malmö håller med dig. Stockholmsmarknaden är fortfarande stark dock. Men många menar att en "prisjustering" på 30-50% ner är att vänta.

Vad händer t.ex. om EU's, IMF, Finansinspektionens osv prat om amorteringskrav blir verklighet? Hur reagerar priserna i Sthlm på amorteringskrav på 3% per år?
Enda anledningen till att detta inte är infört är att det är politiskt självmord.


Ang frågan från TS: Beror lite på badrummet skulle jag säga. Ligger det på träbjälklag kanske man vill vara säker, ligger det i en källare kan man ju använda det så länge det håller.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tack till er som tagit er tid att svara.

Det är nu några dagar kvar till besiktningsmannen kommer.

Skulle ni ha tagit upp funderingarna med mäklare och säljare redan nu?

När jag väl har protokollet i handen har jag inte lång tid kvar av tidsfristen i klausulen. Min tanke är att man i så fall redan på förhand skulle kunna diskutera hur vi gör om mina farhågor besannas.

Kanske är en dålig idé.

Känner mig lite orolig inför detta. Det är Anticimex som ska besiktiga. Är dom noggranna och kunniga?
 
Jag är inne på samma som Stringfellow Hawke skriver i sista meningen. Vad är "worst case"? Kan fuktskador ha gett upphov till ruttna bjälklag, mögel etc som gör att halva undervåningens mellanväggar och innertak måste rivas, eller är det bara frågan om ett betonggolv i källare?
 
b8q skrev:
Jag är inne på samma som Stringfellow Hawke skriver i sista meningen. Vad är "worst case"? Kan fuktskador ha gett upphov till ruttna bjälklag, mögel etc som gör att halva undervåningens mellanväggar och innertak måste rivas, eller är det bara frågan om ett betonggolv i källare?
Just det, jag glömde svara på det;

Det är ett trähus med krypgrund, så jag utgår ifrån att det är träbjälklag. Samtidigt förutsätter jag att besiktningsmannen undersöker detta noggrant.
 
Jag hade försökt få fram så mycket info som möjligt från säljaren angående den underliggande mattan och hur renoveringen gjorts, och sedan ge besiktningsmannen den informationen. Det kan ju vara fackmannamässigt (precis som säljaren intygar) eller så kan säljaran ha en uppfattning om fackmannamässighet som avviker från vad fackmännen själv anser.

Golvbrunnarna står för majoriteten av alla fuktskador. Om den ser OK ut så borde badrummet vara riskfritt att använda med en duschkabin.

Om badrummet inte är helt OK så borde du kunna pruta ner huset åtminstånde 25000:-, då är ditt bud ju fortfarande det högsta.
 
Om du backar ut så är det ju inte säkert att tvåans bud gäller. Det beror på om ni två är de enda som budat de sista 300000... och i det läget hade kanske ditt bud minus 100000 varit helt ok:)
 
sunqan skrev:
Om du backar ut så är det ju inte säkert att tvåans bud gäller. Det beror på om ni två är de enda som budat de sista 300000... och i det läget hade kanske ditt bud minus 100000 varit helt ok:)
Det är bara vi och en annan familj som budat.

Jag vill inte slå mynt av den här situationen men när vi satte vårt maxpris för detta objekt så räknade vi med att renovera ett badrum - inte två.

Vad tänker ni om att ta upp detta med säljare/mäklare redan innan besiktningen?
 
HenrikP skrev:
Känner mig lite orolig inför detta. Det är Anticimex som ska besiktiga. Är dom noggranna och kunniga?
Njaa.. sök litet på forumet.

AC är ett företag som dragit på sig flest anmälningar överhuvudtaget hos ARN inom kategorin bygg.

Det är dock ett stort företag med väldigt många bes. män. Och de har helt klart en del som är både seriösa och noggranna. Men som sagt tyvärr har de också en hel del bes. män vars kunskaper verkar begränsa sig till att ett hus brukar ha ett tak och 4 väggar, med tillägg av en hög med standardfraser som de sedan skriver i alla besiktningar. De kan påpeka att man bör sätta in avfuktare i krypgunden trots att huset saknar krypgrund osv.


En sak du omdelbart bör kolla i avtalet med AC är vilken omfattning bes. har. Ofta begräsnar sig besiktningen av badrum till en ren okulär kontroll, då anser de sig ex. inte behöva kontrollera om det är fall mot brunnen, såvida man inte ser felet med blotta ögat, typ. från dörröppningen.

Och om de har den begränsningen så är det stor risk att de inte vill uttala sig om konstruktionen med bef. plastmatta, eller huruvida brunnen borde varit bytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.