Har en källare där det sitter suspekta takskivor i ett grått stenhårt material som ser "flagit"ut. Kåken är byggd -58 och sedan utbyggd ca -70.
Tänkte först riva ner skivorna men beslöt mig i min okunskap att sätta gips över istället. Är det bara att avbryta och riva ner och sanera skiten eller kan man på ett säkert sätt försätta med gipsskivorna? Måste borra igenom skivorna för att få igenom gipsskruven.

Tacksam för svar!
Mattias
 
  • bild.jpg
Ser ut som asbets, men är inte säker.

Iaf om det är asbets så vad du än gör borra inte i det, det är asbetsdammet som är farligt.
 
Innan det går att säga så är det bäst att skicka ett prov på analys. Det kan mycket väl va stenmaterial, som också är likt aspestprodukter.
 
Gör som frohike skriver och det stavas faktiskt asbest :)
 
Såklart det gör kimpo, my bad!
Så analysera det säger ni!
Nu har jag stått 2 dagar och borrat i skiten för att få upp gipset och har minimalt kvar, är det världens fara om jag bara tänker på skydd och sätter upp sista gipset med?
Eller skulle allt behöva saneras? Dvs riva gips och plattor eller kapslar ev gips+takfärg in det?

Tror inte det är ett stenmaterial för kollar man in biten jag fotat riktigt nära ser man att det är ett slags fiber i det.
Bara förundrad då husets förra ägare var extremt noggrann i alla renoveringar han gjorde och borde fasen ha rivit ut det när han totalrenoverade kåken -97.
Tack för hjälpen! Det uppskattas.
 
kimpo skrev:
Gör som frohike skriver och det stavas faktiskt asbest :)
:) Telefonfan... Men ifs, inte helt fel ute om man ska följa den uppblåsta faran.
 
Ja analysera. Det som ställer till det är att stenmaterial som använts tidigare har vart fiberförstärkta och därmed gett ett utseende som liknar asbest. I vissa produkter man man med säkerhet säga att det är Asbest. men i andra är det svårare. Därför är analys det man får göra, så vet du med säkerhet om du måste sanera eller ej.
 
Ok, får nog ta mig i kragen och analysera det jag har.
Tips på vart man kan vända sig i stockholmsområdet uppskattas.
Hade hoppats på att man kunde kapsla in det med gips och takplattor men då antar jag att det inte går?
 
M fungdal skrev:
Ok, får nog ta mig i kragen och analysera det jag har.
Tips på vart man kan vända sig i stockholmsområdet uppskattas.
Hade hoppats på att man kunde kapsla in det med gips och takplattor men då antar jag att det inte går?
Har du väl byggt in det är del väl ändå ingen fara. Asbest är, om jag uppfattat det rätt, inte farligt när det är oskadat och inomhus, utan om det har utsagd för väder och vind och/eller om plattorna går sönder då det bildas dammpartiklar.. Och om du har byggt in det så borde det inte vara någon fara. Det som jag ser som en stor risk är att du har borrat i det. Då har det med all säkerhet spridits asbetsdamm i hela huset. Hur illa det är behöver jag väl knappast tala om för dig. Speciell om du har barn.
 
Höll upp gipsplattan och borrade genom båda samtidigt, och borrade med en 2 mm borr bara för att få skruven att fästa. Inte helt smart men hur mycket kan det ha spridits? Så själva åverkan är minimal. Frågan är om det är ett absolut måste att riva/sanera eller om jag med hyfsad skyddsutrustning kan borra upp de sista gipset och sedan är skiten inkapslat tills den dagen huset ska rivas?
 
Jag skulle skruvat upp de sista gipsskivorna också, du kan ju testa att borra samtidigt som du sprutar vatten på skivorna. Om du nu redan har borrat så har ju det damm som ev har bildats redan spridit sig. Och som någon skriver med att sanera, hur skulle det då gå till. Sanera hela huset? Jag har själv asbestnojja, men den har blivit mindre efter att jag varit tvungen att riva lite i det när vi renoverat. Har då använt en riktig gasmask. Har nog försökt att ställa olika faror i livet emot varandra. :)
 
Sanera är nog inte ett alternativ men gör som öringen säger plus att när du städar upp efter dig så ger du f-n i att sopa eller dammsuga och spola alternativt skura upp dammet ist
 
Du kan sova lugnt M fungdal. Det lilla som du har jobbat med de ev asbestskivorna, är ingen fara. Nu är de dessutom inbyggda. :) Du får i dig mer skit genom att promenera bredvid en hårt trafikerad väg.
/kimpo
 
Ja så länge det är safe om dom är inbyggda så nöjer jag mig med det. I övrigt chansar jag utan att tveka,
Tack för alla tips.
 
S
skriv gärna upp vad som finns bakom gipsen.
alltså för den som köper huset efter dig får veta vad som finns där
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.