Har läst många inlägg här, har själv personlig erfarenhet av ett bygge av ovanvåning som slutade katastrofalt med rättsligt efterspel. Mycket elände kan hända på vägen vare sig det är liten eller stort leverantör, enskild firma osv.
Men ett råd på vägen vill jag ändå ge, erfarenheter kan man ju dela och tycka olika om, och visst ska man dra nytta av andras misstag men ändå så är det nog så att man bäst drar lärdom "by doing".
Sätt dig in i bygget, se till att vara klar över hur du/ni vill ha det och se till att få det på pränt. Vill du ha en offert som är specad ner till minsta lilla skruv, se till att få det. Undersök gärna och fråga på forum eller expertis. (även där råder det delade meningar så det gäller att hålla tungan rätt i mun) Undersök och försäkra er om företagets/enskilda personens ekonomiska status, ta referenser, och framför allt: Gå på magkänslan!!!

För att ta ett exempel, om du begär in en offert och det tar flera veckor och massa påtryckningar från din sida, är det rätt att gå vidare med den byggfirman då? Hur kommer det samarbetet se ut sen, om och ifall att problem uppstår? Kanske får man inte alltid de svaren man vill ha, men ett svar är väl det minsta man kan begära. Till byggare skulle jag vilja säga: Om ni får förhinder, ring och meddela detta. Samtalet tar en minut, kanske bidrar till en del sura miner men det kan man acceptera om man iaf hör av sig. Ett annat ord för detta är ansvarskännande...

Vissa inlägg här är så "hatiska" och det känns som man ser förbi dessa, många av dem är säkert skrivna i vredesmod och handen på hjärtat, hur rationell är man då? Att bara kasta dynga på någon enskild hantverkare eller bygglag/husleverantör utan lite självrannsakan och självkritik ger jag inte mycket för.
Jag VET hur stressat det kan vara under tiden att vara sin egen "byggherre" allt som ska klaffa och tider som ska hållas, ekonomisk budget som överskrids... man har en inre bild/fantasi hur saker och ting kommer att se ut och så blir det kanske inte riktigt som man tänkt sig och då är det lätt att börja skylla på alla andra...

En bygger med "Nisses entreprenad AB" och är skitnöjd från början till slut, en annan kund bygger med densamma och tycker bara allt är skit.
Jag säger som så "Det finns TRE versioner av sanningen, din, de andras och så sanningen"
Även här handlar det om personkemi och hur man är som person, hur man hanterar nederlag och hur man tar sig ifrån dem och reder ut det.
Att bara utgå från den gamla klyschan "Kunden har alltid rätt" är nog inte riktigt rätt väg.
Vart därför ÖVERTYDLIG med dina/era önskemål vid bygget, lämna inget åt slumpen på så vis slipper både ni och eventuell husleverantör en massa elände under resans gång. Ömsesidig respekt och en dos självrannsakan går alltid hem - i alla läger. God självkännedom får man på köpet...


Tack för mig//
 
Mikael_L
Alla som är på väg att bygga ett nytt hus borde kanske ta lite hjälp av någon entrepenadjurist, med god kännedom av småhusentrepenad.
Denne jurist ska se över kontrakten och alla avtal och ja... vad kan han/hon mer bidra med?
Kom med förslag.

I vilket fall har hussäljaren och byggaren från första stund klart för sig att här är det en kund som inte tänker nöja sig med ett skithus i slutändan.

Ja det kostar lite, men jämfört med vad hela bygget kostar då ...

Och tänk, så fort vi säljer ett hus kan alla gladeligen betala 10-tusentals kronor i mäklararvode ...
 
Ja, jag skulle i alla fall vilja anlita en proffessionell husköpare som köper det huset jag vill ha åt mig och upphandlar entreprenaderna osv osv en som kan allt det där som jag inte kan, inte vill och inte har tid att sätta mig in i när det gäller husköpet. Hussäljarkåren har ju liksom för mycket ekonomiska intressen av att sälja, det säger ju sig själv hur bra det blir...
 
Ett husköp är för många den största affären man gör, att man då är "hatisk" och skriver i vredesmod tycker inte jag är det minsta konstigt, här talar man trots allt om flertalet miljoner kronor som en familj kan ha investerat i sitt drömhus för att sedan se sin dröm gå i kras.

Jag vet inte hur jag skall tolka ditt inlägg, riktar du dig till mig som byggt och är missnöjd, med tips om vad jag egentligen skulle ha tänkt på och hur jag skulle betett mig, eller är det "att tänka på tips" till de som skall bygga?

I min värld så är det så enkelt som att, Gör man fel, så får man rätta till det. Jag är inte riktigt med på vad jag skall tillämpa självransakan och självkritik på. Om nu offerten tog två månader efter påtryckningar och jag ändå valde att gå vidare med den firman och bygget vart en katastrof, skall jag då skylla mig själv för att jag borde fattat bättre och bita i det sura äpplet?

Du nämner också "hur man hanterar nederlag och hur man tar sig ifrån dem och reder ut det."
Utveckla gärna detta, och ge ett konkret exempel, många skulle ha nytta av det.

Det du kallar inre bild/fantasi skulle jag i hantverkarens händer kalla för ritning eller spec på vad som skall göras. Man godkänner ju ritningen, så fantasi nja, skyller man på hantverkaren, ja då är det ju bara att kolla beställningen/ritningen. Men det är klart, är det beställt endast muntligen, ja då är det ju en annan femma.

Det låter som du vill lasta över mycket av de eventuella fel som uppstår på beställaren eller att de skulle kunna ha undvikits om man bara är tydlig nog.

Jag tror nog de flesta har börjat med ömsesidig respekt, och försökt att resonera med husleverantören och eventuella hantverkare, sedan har det övergått i hat och mail/inlägg i vredesmod.

En del av dina "tips" är helt ok, men för mig har byggt och har råkat ut för diverse byggfusk/felaktigheter gör det varken till eller från, jag sitter ju redan på pottan utan papper.
 
JessicaPessica,

Hänger inte riktigt med i ditt resonemang, men det är rätt att det är viktigt att vara "övertydlig" med det man önskar, uttrycka det skriftligt.

Alla delar i byggprocessen, beslut som skall tas, kundens ansvar, är inte alltid överskådligt för kunden. Här på forumet har ibland diskuterats säljarens betydelse/ickebetydelse för val av husleverantör. Jag hävdar att säljarens betydelse är stor. Hur han/hon förklarar byggprocessen, håller kunden informerad, rättar till missförstånd/fel, är uppriktig i kalkylberäkning o.s.v. Den betydelsen är stor!
Sedan är entreprenadformen viktig också.

Jag tycker det är naturligt och viktigt att kunden får uttrycka besvikelse, ilska, förtvivlan, här på forumet. Jag har fått massor av viktig information av inlägg här.
 
Vis av erfarenhet och efter vinst i tingsrätt (men det kunde ha slutat hur som helst, tingsrätt är ett lotteri och nuförtiden går det ju inte att automatiskt överklaga till hovrätt).
De flesta människor har aldrig upphandlat något innan, att skriva kontrakt värt flera miljoner är ett vågspel, då kan det vara värt att betala en advokat några timmar för att få kontraktet så bra som möjligt. Anlita sedan gärna en kvalitetsansvarig som följer bygget, dela upp i deentrepenader som alla skall godkännas innan nästa etapp kan startas. Visst, du kommer att få betala några extra besiktningar och en kvalitetsansvarig, men i första hand vill du ha ett hus utan fel, att snåla in på besiktningar och advokater kan bli väldigt dyrt.
Var snabb med att anlita advokat om du märker att något håller på att gå fel. En advokat har fantastiska möjligheter att få byggjobbare på andra tankar och att färdigställa (de är i allmänhet väldigt rädda för advokater).
Betala aldrig för något som inte är färdigställt!!!! Vår räddning blev att vi höll inne med väldigt mycket pengar och bestred fakturorna som kom (vi hade i vårt kontrakt uppstyltat vad som skulle ingå i varje delentrpenad för att betalning för entrepenad skulle ske).
Vi var från början väldigt naiva men av en händelse hade vi besök av en bekant veckan innan vi skulle skriva kontrakt som läxade upp oss ordentligt, tack vare henne gick vi till jurist innan vi skrev kontrakt och anlitade egen kvalitetsansvarig.
 
Håller med föregående skrivare:
Alla åtgärder som förbättrar och stramar upp i denna bransch är viktiga. Vårt, kundens ansvar, blir att använda de verktyg som finns. Det finns mycket information i artiklar här på forumet, tips för säkrare totalentreprenad t.ex. Man kan läsa på Konsumentverkets hemsida också.
 
Utmaningen med att anlita en jurist är att det är flera gånger dyrare för en privatperson än för ett företag. Ett företag slipper momsen, kan kvitta kostnaden mot vinster och hanterar processen på arbetstid. Som privatperson ska du betala moms, kan inte kvitta kostnaden mot några vinster och roa dig med detta bekymmer på din fritid.

Få privatpersoner orkar ta fajten hela vägen.

Försök därför ta ordentligt med referenser innan bygge.

I vårt fall anlita husleverantören en jurist och spendera betydligt mer pengar på denna än det hade kostat husleverantören att betala vite för försenat bygge.
 
Mikael_L
Ja den bästa juristhjälpen man kan är kanske den proaktiva då.
Dvs innan konflikt, ja t.o.m för att undvika konflikt.

Så låta någon jurist med de rätta kunskaperna titta genom kontrakt och lyftplaner och sånt gör att det för husföretaget förhoppningsvis inte finns mycket spelrum kvar att strula.

Sen är det ju också en stark signal på att just den här kunden är kanske inte den "bästa" att missköta.

Jaja jag vet inte. Jag är bara glad att jag inte själv behöver fundera på sådana här saker.

Men som andra skrivit, kolla allt annat också, givetvis. Referenser och sånt. Lite juridik kommer aldrig ersätta sunt förnuft.
 
taz: Det jag ville få fram är att man måste läsa de där hatiska inläggen med en nypa salt. Man kan inte svälja ALLT man läser utan att ifrågasätta och tänka lite själv.
När det kommer till konflikter och lösning av dessa så är vi ju alla olika och har mer elle rmindre lätt att få saker och ting att flyta på. Att bara se till att det är någon annan som gör alla fel löser inga konflikter, man måste se till sig själv också. Visst sjutton, har byggaren gjort ett badrum på 10 kvm när det var avtalat om 15 kvm och allt finns på papper så finns det fog för att bli irriterad men då måste man ju fråga sig. Varför hände detta? Och hur löser vi det på bästa sätt. Att lägga armarna i kors och bara skylla på alla andra har aldrig gjort något för världsfreden...

Bygger man med husföretag, dvs man låter någon annan dra i de tunga bitarna då hamnar det i dennes händer att lösa problem allteftersom de dyker upp men återigen så får man ju vara lyhörd - från båda lägren!

Jag vet att det finns gott om hantverkare som mer än gärna lägger alla misstag på någon annan, visst är det skönt att kunna skylla på någon annan när det skiter sig. MEN återigen, det löser inget utan skapar bara mer irritation och bekymmer. Mitt konkretaste tips (kan mans kriva så?) är alltså att gå in i ett husbygge med öppet sinne, vara ÖVERTYDLIG och ha konkreta och bra ritningar som inte lämna mycket åt slumpen. Vara intresserad och engagerad under resans gång, inte bara dyka upp när det blivit bekymmer. Att se till att få ändringar man önskat, att ha dem på pränt och med underskrifter så att inget görs utan att alla är med på det. Visst är det gott att kunna ta mycket muntligt men som alltid lämnar det luckor för missförstånd, så e-posta eller skriv sådant som är av stor vikt och betydelsefullt för bygget så att alla involverade VET vad som gäller.

Mitt syfte med inlägget vart att få blivande husbyggare att tänka till FÖRE för att underlätta. De som tyvärr redan hamnat snett, ja vad säger man till dem? Skyll dig själv? Nej knappast. Men då får man ta det utifrån där man är och göra det bästa möjliga av situationen.

För egen del gav vi byggaren alla chanser i världen att rätta till det han gjort fel, vilket ledde till fler fel och brister vilket till slut ledde till sak i Tingsrätten...Annan byggare fick ta vid och färdigställa det han inte klarade av och så vart saken ur världen (efter en sådär 2 års efterspel...)

Alla byggare har garanterat inte gått charmkurs och defintivt inte alla blivande husbyggare heller! Men om man kan se med öppna ögon på det hela så underlättar det mycket!!!

mvh
 
taz skrev:
Ett husköp är för många den största affären man gör,
De flesta gör en störrre affär när de säljer sitt hus och flyttar till mindre boende.
 
-MH- skrev:
De flesta gör en störrre affär när de säljer sitt hus och flyttar till mindre boende.
Såvida priset inte rasat ;)
 
Jessica Pessica skrev:
taz: Det jag ville få fram är att man måste läsa de där hatiska inläggen med en nypa salt. Man kan inte svälja ALLT man läser utan att ifrågasätta och tänka lite själv.
Självklart, så bör man ha distans och kunna ifrågasätta, men bara för att man är hatisk så behöver det absolut inte betyda att det är felaktigt.

Vad jag menade var att det är absolut inget konstigt att en missnöjd husköpare går i taket över eventuella 100-tusentals kronor som är förlorade.

Hat eller inte, så kan det dock ligga sanning i det. Jag kan ha fel, men rena personangrepp och förtal, plockas väl ändå bort från forumet.

Jessica Pessica skrev:
När det kommer till konflikter och lösning av dessa så är vi ju alla olika och har mer elle rmindre lätt att få saker och ting att flyta på. Att bara se till att det är någon annan som gör alla fel löser inga konflikter, man måste se till sig själv också. Visst sjutton, har byggaren gjort ett badrum på 10 kvm när det var avtalat om 15 kvm och allt finns på papper så finns det fog för att bli irriterad men då måste man ju fråga sig. Varför hände detta? Och hur löser vi det på bästa sätt. Att lägga armarna i kors och bara skylla på alla andra har aldrig gjort något för världsfreden...
Du får det att låta som att bara man vänder andra kinden till så löser sig allt.

Ser jag till mitt eget bygge där jag fortfarande håller på att stångas med reklammationer ett år efter det att slubesiktning gjordes och där besiktningsman dömt ut funktionen och materialets skick.

Entreprenören/husföretaget har sagt att de skall fixa, ändå så händer inget, jag har alltså haft tålamod och försökt enligt konstens alla regler, nu är jag alltså "hatisk" Konstigt, knappast.

Vissa personer/hantverkare/husföretag går helt sonika inte bara att resonera med, ta Älvsbyhus VD som exempel. Hur skall en stackars liten privatperson kunna resonera med en sådan?

Givetvis så finns det husköpare som är lika överdjävliga, Men håller man sig till fakta och skippar personangreppen och förtalet, ja då är det enligt mig ok att känna på det vis som många upprörda husköpare gör.

Och utan ritning eller spec, ja då är det ju muntligt som gäller och då kan man omöjligen veta vad som är rätt, så en korrekt ritning är nog ett krav,

Jessica Pessica skrev:
Mitt syfte med inlägget vart att få blivande husbyggare att tänka till FÖRE för att underlätta. De som tyvärr redan hamnat snett, ja vad säger man till dem? Skyll dig själv? Nej knappast. Men då får man ta det utifrån där man är och göra det bästa möjliga av situationen.
Då tolkade jag ditt inlägg aningen fel, av rubriken att döma så trodde jag den riktade sig till de som "redan satt i skiten"
Jessica Pessica skrev:
För egen del gav vi byggaren alla chanser i världen att rätta till det han gjort fel, vilket ledde till fler fel och brister vilket till slut ledde till sak i Tingsrätten...Annan byggare fick ta vid och färdigställa det han inte klarade av och så vart saken ur världen (efter en sådär 2 års efterspel...)
Tja, då är/var vi i samma sits, vårat hus är behäftat med defekta produkter och massvis byggfusk/fel jag försöker dock hålla mig till fakta i mina inlägg, men jag är ju partisk i "målet" så min bitterhet lyser så klart igenom
 
Men hur ofta och med alla hus som byggs är kunden, byggherren verkligen så missnöjd? Är det några få som råkat illa ut eller är det mer regel än undantag? Eller är det så att det hör till att gnälla lite när man byggt hus?

Jag tror att en del, inte alla har en drömbild av att ett hus är perfekt i ALLA avseenden och det inte kommer finnas en enda liten småmiss någonstans. Det är dessa människor som bygger sitt hus själv, då blir man antingen nöjd eller aldrig färdig.

Att en del har otur och råkar lite illa ut är ungefär som en charterresa, de flesta reklamationer har Apollo, Billigast och resenären köper billigt, men har inte mentalt ställt in sig på att det inte är premium man köpt. Detta leder till besvikelse och anmälan till ARN. Den som köpt en dyr resa med premiumbolag, med så vitt jag vet bra förtjänst på sina resor, är oftast nöjd. Man fick det man betalade för och om det strulade till sig, så har resebolaget "råd" att fixa till det och kompensera dig så du är nöjd.
 
TOKE 1
Havsutsikt skrev:
Men hur ofta och med alla hus som byggs är kunden, byggherren verkligen så missnöjd? Är det några få som råkat illa ut eller är det mer regel än undantag? Eller är det så att det hör till att gnälla lite när man byggt hus?

Jag tror att en del, inte alla har en drömbild av att ett hus är perfekt i ALLA avseenden och det inte kommer finnas en enda liten småmiss någonstans. Det är dessa människor som bygger sitt hus själv, då blir man antingen nöjd eller aldrig färdig.

Att en del har otur och råkar lite illa ut är ungefär som en charterresa, de flesta reklamationer har Apollo, Billigast och resenären köper billigt, men har inte mentalt ställt in sig på att det inte är premium man köpt. Detta leder till besvikelse och anmälan till ARN. Den som köpt en dyr resa med premiumbolag, med så vitt jag vet bra förtjänst på sina resor, är oftast nöjd. Man fick det man betalade för och om det strulade till sig, så har resebolaget "råd" att fixa till det och kompensera dig så du är nöjd.
Det ligger en hel del i vad du säger d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.