Vi har låtit en firma sätta in ett FTX-system i vårt hus och nu när det kom lite kyla i helgen så blev det kallt hemma. Nu har jag satt på eftervärme men när jag tittar på displayen så förstår jag inte riktigt vad bilderna betyder. Finns det nån som kan förklara det för mig?

Tack på förhand!

Fredrik
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4gr är avluften alltså luften som blåses ut ur huset
-4gr är luften som kommer in
13gr är tillufen
20gr är frånluften

Alltså maskinenn tar in -4gr luft och återvinner den 20 gr frånluften så att den blåser in 13gr luft och blåser ut 4gr luft
 
Läs bruksanvisningen hur du ställer temperaturen bör väl liggar på 20-22gr
 
Ok tack. Vad betyder 16 grader då?

Jag har ställt den på 20 grader redan innan. Förstår inte vad det är för fel
 
bild 2 visar temperatur efter rotor/värmeväxlare i aggeragatet
 
Tror du ska trycka på någon av dom storaknapparna åt höger el vänster och då ska det komma upp så du kan bläddra fram "temperatur" sen måste du spara ev. ändring.
Men allt finns i bruksanvisningen
 
Traume skrev:
4gr är avluften alltså luften som blåses ut ur huset
-4gr är luften som kommer in
13gr är tillufen
20gr är frånluften
Lite fel där, displayen visar följande:
Uteluft = +4, Tilluft = +20
Avluft = -4, Frånluft = +13
Detta stämmer inte ...

Aggregatet går att "vända på" beroende på montage för Vänster och Höger utförande.
Installatören har nog glömt att kontrollera denna inställning på aggregatet.
Har dem monterat tilluftsgivaren och elvärmare rätt?
 
Jag tycker att det där ser baklänges ut om man tittar på symbolerna. Avluften kan ju knappast bli kallare än uteluften? Om man bygger om mellan höger- och vänster i aggregatet måste man flytta på värmaren och ändra i styrsystemet. Är det gjort, och i så fall korrekt utfört?
Edit: tvåa på den bollen!
 
Temperaturgivarna ser ut att vara felmonterade? Det står fint i bruksanvisning fast den har jag inte läst så är lite osäker.
4 grader och -4 borde byta plats?
13 och 20 grader också - mer osäker där.
Det kan vara så att frånluftstemperaturen sänks på väg fram till aggregat och där håller 13 grader (antar att du inte har 13 grader i huset). Skulle det vara så att du tappar 7 grader i spirorör (om du har 20 grader inne) fram till aggregat så får du kika på isoleringen kring rören på vinden. Har du satt "temperatur" på 20 grader?
Elvärmebatteri är igång, de tre vertikala vågorna till vänster om "100%" indikerar detta.

s4 här: https://www.google.se/url?sa=t&rct=...URDpWZP6nzcVy2nuA&sig2=nEZh1fEr2FXFnb6CBVtc2A
 
Nu har jag fått tag på företaget som installerade. Får se om de får ordning på det men nu har jag lite idéer att visa för dem... Härligt att få vara en besvärlig kund!

Tack för hjälpen!
 
Helt uppåt väggarna. var det Klasses fisk och asfalt AB som installerade aggregatet och gjorde injusteringen?? Dessa siffror är helt ologiska, har de vänt på vänster/högerutförande? sitter eleftervärmaren på korrekt ställe?
 
Ropia skrev:
Helt uppåt väggarna. var det Klasses fisk och asfalt AB som installerade aggregatet och gjorde injusteringen?? Dessa siffror är helt ologiska, har de vänt på vänster/högerutförande? sitter eleftervärmaren på korrekt ställe?
Nej det var klasses bror. Han har en firma som heter Bänkts kött och svets. Kändes som seriösa killar...
 
Jag har varit uppe på vinden och där är en stor plåtlåda och fyra rör in i den... Mer än så vet jag inte... Värmare och givare och allt annat nöd tänker man ska ingå och fungera när man lägger lite pengar på sånt här...

Jag har dock bestämt för mig själv att inte gå ut med företagets namn innan jag har gett dem chansen att ändra på detta.
 
Ja absolut, alla kan ha en dålig dag och de skall såklart ha en chans att åtgärda sina fel. Tråkigt att tänka på att du kanske fått höjda uppvärmningskostnader då inte aggregatet fungerar som det skall. Jag har sett skräckinstallationer där eleftervärmaren suttit på avluftsidan och eldat upp avluften åt kråkorna med 2kw värmeffekt dygnet runt i veckor... det blir ganska bra med flis det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.