Min mamma beställde ett takjobb på en friggebod hon ställde upp på tomten från en firma och nu är hon totalt missnöjd med jobbet. Hantverkaren hon anställde skickade dit två killar, ena gick på gymnasiet och den andra verkar inte ha mycket erfarenhet av bygge överhuvudtaget, ingen av dom vill syssla med bygge i framtiden (yngsta killen är ihop med chefens dotter och alla jobbar tillsammans på ett annat större bygge, dom verkar extraknäcka bara). Jag och sambon har hus på samma tomt som min mamma så vi var här och såg hur allt gick till och när killarna kom blev vi lite överrumplade, vi trodde ju att personen mamma pratat med skulle göra jobbet. Men OK tänkte vi, då måste dom ju kunna utföra ett likvärdigt jobb. Mamma var utomlands under perioden.

Så dom var här i tre dagar och la råspont på taket, takpapp, takrännor, och tegel. Teglet var vingligt lagt och ändarna låg inte i linje så det såg riktigt fult ut, på vissa ställen var det stora glipor in till takpappen. Nockbrädan lutar i sidled och skarven på ena brädan av två verkar ligga lägre ner i nivå.. med vattenpass skulle man alltså se att brädan lutar in mot mitten av huset. Jag är dålig på termerna, sorry.. Den nedersta raden av takteglet på varje sida av huset är inte i vinkel med resterande tak, den pekar mer nedåt. Där ska man ha läkten på högkant vad jag förstått, istället har dom använt någon spontad bräda (som självklart inte används för ändamålet) vars tjocklek är MINDRE än övriga läkter. Vi hade satt på en vindskiva på framsidan enligt ritningarna, på baksidan har dom använt en bräda med annan bredd och kvalité.

Vindskivorna dom satt på dom sedan, alltså utanpå, är inte dom som kommit med i byggsatsen, det är några brädor med skåror (nån slags panelbräda?), det ser iaf inte snyggt och fackmanamässigt ut. Det enda fönstret är snett, jag fick förklarat att det inte gick att få det rakt men att det inte skulle synas när fodren sattes på. Spikar sticker ut med flera cm på platser där dom syns och när jag påpekade det böjde dom bara spikarna på ett ställe upp i träet, övriga spikar sticker fortfarande ut. Stället dom böjde spikarna med hammare är upp i takåsarna på framsidan. Träet ser skadat ut efter alla slag.

Dom var här i tre dagar och jobbade från 7-16 och killen mamma pratat med kom och kollade jobbet efter varje dag. Jag ringde och klagade på jobbet och då kom killarna och så kallat "rättade till" det dom slarvat med. Teglet ser lite bättre ut, men ändå inte bra, resterande fel är inte åtgärdade. Ingen hör av sig och när mamma kommer hem efter att ha varit utomlands under hela arbetet med taket får bara hem en faktura. Ingen har checkat av med oss om vi är nöjda, killen som mamma hade kontakt med hade hennes nummer.. Men inget samtal. Fakturan är riktigt saftig och dom tar betalt för 61 timmar, alltså ungefär 7 heldagar.

Min sambo och en granne har observerat hur killarna lagt taket för att sen kalla ut "bossen" för rådgivning. Det leder till att dom får börja om från början, dom hade börjat lägga taket fel. Ena killen påpekar också att han är osäker på att lägga tegeltak. För dom 61 timmarna tar dom samma timlön som deras chef som mamma först pratade med, detta trots att dom varken har erfarenhet eller (uppenbarligen) kunskaper. Just det, takrännorna sattes på utan att det påpekades att vi kunde olja och måla takfotsbrädorna dom monterats på.. nu måste vi alltså ta ner rännorna för att behandla och måla takfotsbrädorna. Och huset har stått omålat ett tag pga alla fel. Försäkringen täcker inte längre.

Är förresten inte 61 timmar orimligt lång tid för att utföra arbetet jag beskrivit? Drygt 20 underlagsbrädor hade vi själva spikat upp och dom understa vindskivorna på framsidan hade vi spikat på innan dom började. Tredje dagen kom också en tredje kille i 16-17 års åldern hit och hjälpte till. Alla verkar ha haft en timlön på 325 kr.

Enligt mig borde dom få betalt för takrännorna dom köpte och inget mer. Dom borde egentligen komma och ta ner teglet och nockbrädorna och knipsa/såga av alla spikar som sticker ut så att mamma slipper betala nästa hantverkare för att göra det, eller att vi ska lägga ner tid för att "städa upp" efter dom. Huset talar ju för sig själv, det syns att mycket är slarvigt och felaktigt byggt och jag har fotat dom värsta misstagen dom gjorde med teglet innan dom "rättade till det". Frågan är bara vad mamma har för rättigheter. Finns det någon instans man kan vända sig till när man inte är nöjd med ett jobb? Ska hon kontakta en tredje part som utvärderar arbetet? Måste hon kontakta en jurist? Hon har inte fått tag i hantverkaren som skickade fakturan men vi antar att han inte kommer att ge oss rätt eftersom han helt uppenbarligen försökt att blåsa min mamma. Vi är väldigt tacksamma för svar!
 
Finns det avtal skrivet på jobbet?

Har någon betalning erlagts ännu?
 
Nope, inget avtal. Ingen betalning har erlagts.
 
Man har rätt att innehålla det kapital som det bedöms kosta att rätta till det som blivit fel. Man måste dock säga ifrån och då gärna via mail så man har det skriftligt. Detta gäller vid pris, osäker på hur det blir vid löpande men borde inte vara så svårt för en erfaren att bedöma om jobbet borde ta 20 eller 60 tim att utföra.

Att lägga ett tak bör kosta mellan x-x kronor, det är då inte acceptabelt att betala det dubbla
 
Bestrid fakturan med rek. Brev med mottagningsbevis.
 
2 personer x 3 dgr = 48h. Plus tiden att hämta och köpa material och sedan slänga skräp etc. 60h är helt rimligt.
 
Hemmakatten
Men injonil, håller inte alls med.Vi pratar om ett FRIGGEBODSTAK, inte ett stort bostadshus.
 
I princip allt material fanns på plats och någon vidare städning är inte att tala om, iofs har dom struntat i att använda material som funnits på plats trots att vi informerat om vart allt material funnits men det är fel och det borde dom inte ha betalt för. Det känns ändå som lång tid för att lägga ett sånt litet tak. Skulle det ta en person (som jobbade 8 timmar/dag)drygt 7 dagar att slänga upp taket? Är det rimligt? Jag vet inte, men det känns som oerhört lång tid. Som jag skrivit i första inlägget har "hantverkarna" inte någon erfarenhet alls av att lägga tegeltak, något vi förstås tog för givet att dom hade, så om dom nu tar betalt som en vanlig hantverkare är dom riktiga skojare enligt mig, det är dom i vilket fall då dom förstört huset dom byggt på.

Nu har vi fått veta att rännorna sitter fel och så har vi upptäckt att inga sågade ytor "hantverkarna" stått för har raka snitt. Dom har använt fogsvans utan att kunna såga. Rimligt vore att betala för takrännorna (som dom köpt) och inte ett öre för arbetet eller annat material. Dom borde också riva upp taket då dom spräckt en del av råsponten när dom spikat och betala för materialet dom förstört. Går det att kräva av dom?

Tack för all info, min mor skulle ringa ARN och sen till killen vi anlitade. Fakturan kommer bestridas.

Allt gott!
 
Hemmakatten skrev:
Men injonil, håller inte alls med.Vi pratar om ett FRIGGEBODSTAK, inte ett stort bostadshus.
Jag bedömde inte rimligheten i att lägga taket på den tiden utan om det var rimligt att 2 pers (plus en till sista dagen) som jobbar 3 dgr med ett tak kan fakturera 60h.

Det kanske inte var det frågan gällde men det var så jag uppfattade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.