Anlitade en golvslipare för vårt ekparkettgolv i vardagsrummet. Vi har klinkers mot parketten med endast en tunn fog mellan - vi vill ej ha en list. Resultat av slipningen på golvets stora ytor blev kanon, men mot skarven blev den katastrofal. Det slogs ur flisor längs hela kanten, flisor som ofta var kring 2mm djupa och gick 4mm in mot golvet.

Jag uppdagade detta på morgonen efter att han slipat och lagt på första lagret med lack. Han skulle då åtgärda detta genom att slipa ner kanten lite där flisorna gått ut. Vi var senare bortresta och när vi kom hem och såg slutresultatet så blev vi mycket missnöjda; mycket av flisorna är kvar - och det speglar i den blanka lacken mycket ojämnt längst ut mot kanten då han slipat olika mycket längst med flisorna. Se bifogade bilder.

Resultatet blev alltså en skarv där det fortfarande syns många flisor som gått ur, där det är vågigt så att allt ljus reflekteras olika samt att vi bara har två lager lack istället för de tre lager han skulle lägga överallt. Hur går vi vidare? Hur reklamerar man? Kan man kräva att han åtgärdar problemet eller hur stor del av kostnaden kan man få avdragen?
 
  • golvB.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GolvA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg inte så roligt ut.

Han borde kunna fylla ut flisorna med spackel i lämplig färg - sådant brukar synat väldigt lite när allt är klart. Om han inte tycker det är en bra lösning får han kanske bekosta en stilig list, även om det inte var det ni ville ha egentligen.
 
Stiling list känns inte aktuellt. Slipa om golvet igen känns också avlägset då det var ett projekt eftersom vi vart tvungna att fly hemifrån de två dagarna arbetet höll på. Att slipa igen skulle även innebära att han tunnar ut ytterliggare och att det blir ytterliggare nivåskillnad mellan klinker och parkett. Alternativet om man gör om är att lägga nytt - vilket känns lite overkill. Så, hur mycket prisavdrag bör jag kunna yrka på?
 
oj. jag skulle aldrig, aldrig, aldrig godkänna den där slipningen. Hoppas sliparen har försäkringar som täcker upp detta. Själv skúlle jag bli skogstokig - sliparen har ju förstört golvet!!! Ett alternativ är att såga av golvet i linje med täckskivan på höger sida och fälla in en eklist. Sliparen hade jag aldrig släppt in i huset igen, utan krävt en annan lirare. Den som slipade har inte haft någon kunskap hur man kör maskinerna, det kan jag skriva under på.

ManganA:
1: har du betalat?
2: har sliparen försäkring?
3: är det ett klickgolv?
4: vilka ytor pratar vi om? dvs, storlek på rummet?
 
Att såga av och sätta in en stylinglist skulle kunna vara ett gott alternativ om jag själv klantat till det och åsamkat dessa skador. Nu när jag anlitat en hantverkare för att få en proffsig slipning - då vill jag inte behöva göra en "workaround" arbetet inte var rätt utfört.

1: har du betalat?
- nej

2: har sliparen försäkring?
- vet ej, men det iaf ett vitt jobb utav företag som heter "... Golvteknik" och har F-skattesedel. Ska det göra någon skillnad på mig ifall de har försäkring?

3: är det ett klickgolv?
Vet ej, 3-stavig ekparkett inlagd 1984 - och det har glipat på ett par ställen - borde väl vara limmat då?

4: vilka ytor pratar vi om? dvs, storlek på rummet?
30kvm är parkett i rummet (öppen planlösning med hall, kök och vardagsrum)
 
Ang såga i golvet. En duktig snickare kan såga bort några centimeter av golvet som angränsar mot klinern. Sen limmar man fast en eklist vilken man slipar ner till nivå med klinker och parkettgolv - och sedan lackar man. Det KAN vara ett alternativ.

Om du inte har betalat ökar det ju sannolikheten att få upprättelse. När fakturan kommer så ska du bestrida den - skriftligen.

Att sliparen har försäkring ökar ju också sannolikheten för att du kan få skadan fixad.

Troligen har du ett lamellparkettgolv - och det är säkert limmat, En lösning kan ju vara att byta ut en del av golvet - beroende på hur rummet ser ut. Sedan får man slipa om allt en gång till, med allt vad det innebär. Tyvärr kan man inte slipa ett lamellparkettgolv alltför många gånger eftersom ädelträet är en sisådär 1,5-3 millimeter tjockt från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.