Kanske någon kan bistå mig med råd i denna situation?:blushing:
Av någon orsak misslyckades jag när jag lade på ca 5cm betong på det gamla cementgolvet i bastun i källaren.
under cementgolvet är bara jordgrunden.

Jag blandade själv, ca 1 del standard Blåcement och 4 delar sand av bra kvalitet.
Golvet blev för svagt och har fått några torrsprickor, golvet dammar och sandar bara jag går på det.
Med en kniv kan jag lätt skrapa bort material från ytan.
Kanske det beror på att jag våtslipade golvet för mycket, för jag ville få högre mot väggarna så att vattnet rinner mitt på golvet ut ur bastun till golv-brunnen i dusch-rummet
Ytan i bastun är bara drygt 5m2.

Jag hade tänkt att måla golvet med Marmorfloor och Epolan v epoxi för golv och täcka allt med Klarlack EP-V.
Färgen har jag hemma, men vet inte nu vad som är bästa alternativet?
Så vad skall jag göra?

1:Är flyt-spackel ett alternativ, men jag har för mig att flyt-spackel inte är ett slitage-skikt?
2: skall jag lägga på ett till skikt med betong på det mjuka bastugolvet, kanske 1cm?
3: kanske är betongen hård 0,5 till 1 cm under ytan, slipa ned det mjuka till jag kanske
till hård betong?
Jag använde lite överbliven betong till att laga en annan del av källargolvet och det verkar
att ha blivit hårt!
4: Kan jag måla med Epolan och klarlack då det ju ger en hård och slitstark yta och tro att
färgen sitter kvar på mitt bastugolv?
Det skulle vara det bästa om det skulle fungera!
5: Jag funderar också på att lägga in en plastmatta på golvet över vintern och bila bort den
misslyckade betongen och göra om nästa sommar!
 
styrkan i betong är en kombination av fraktionen av ballasten och cementen..fungerar så att cementen expanderar och låser ballasten mot varann.
Om du har natursand (runda korn) och dålig cement så kan det ske det som skedde...
Bort med den så snabbt som möjligt betong härdar och får full styrka efter 3 månader
 
jag använde natursand och nyinköpt betong av bra kvalitet!
vad jag inte kan förstå är varför stället som jag lagade källargolvet på blev hårt, men inte bastugolvet?
Enda skillnaden var att jag arbetade mycket med mur-sleven på bastugolvet för att få högre cementnivån mot väggarna.
Kan detta ha orsakat mina problem med slitstyrkan?
 
Fick du upp mycket vatten till ytan när du arbetade med betongen? Då kan du ha råkat ut för separation i betongmassan med förstört hållfasthet som följd. Betong får inte bearbetas för mycket. Sen tycker jag det låter lite lite med en del cement till 4 delar grus. Du ska även ha i lite större sten än bara snad för att betongen ska bli bra. Exempelvis grus med max sten storlek på 16mm.
 
joo, det kom upp mycket vatten när jag slipade betongen för att få nivån högre mot väggarna.
Jag använde bara cement och humusfri sand.
Jag antar att jag får göra om det nästa sommar?
Nu lutar jag åt att sätta in en vinylmatta över vintern!
Är det några problem med att få mattlimmet och vinylmattan att fästa mot betongen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.