Vi har vitbetsat vårt obehandlade furutak i tvättstugan och det blev för jävligt. Vi vill se träets åldringar, därav bets och inte målning. Vi läste att oljebaserat bets lätt gulnar, så vi valde vattenbaserat. Wocas "extra white" för inomhusbruk. Men det ser för jävligt ut och jag vet inte varför. Om det är för att det bara är påstruket en gång, eller att det är ojämnt eller om det är färgen extra white jag inte gillar. Så nu vet vi inte hur vi ska gå vidare.

Stryka på en gång till med samma medel? (och riskera att det blir ännu värre), byta till en annan nyans av vattenbaserat vit? Byta till oljebaserat vit och stryka på? Eller slipa bort rubbet och börja om?

Tacksam för rådgivning och synpunkter!
 
  • Ojämnt vitbetsat träpaneltak med synliga ådringar och knoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som det är betsat... vad var er förväntan på det, vitare än vad det är nu?

träet suger olika och därför blir det skiftningar i det.

har ni mer hemma och vill ha det vitare så är det bara att måla en bräda till och se hur det blir.

tar man en hel bräda så ser man inte ”skarven” som blir på samma sätt, så slipper ni måla hela taket för att se skillnad :)

jag hade strukit det en gång till om det var mitt tak.
 
Redigerat:
M MariaStefan skrev:
Vi har vitbetsat vårt obehandlade furutak i tvättstugan och det blev för jävligt. Vi vill se träets åldringar, därav bets och inte målning. Vi läste att oljebaserat bets lätt gulnar, så vi valde vattenbaserat. Wocas "extra white" för inomhusbruk. Men det ser för jävligt ut och jag vet inte varför. Om det är för att det bara är påstruket en gång, eller att det är ojämnt eller om det är färgen extra white jag inte gillar. Så nu vet vi inte hur vi ska gå vidare.

Stryka på en gång till med samma medel? (och riskera att det blir ännu värre), byta till en annan nyans av vattenbaserat vit? Byta till oljebaserat vit och stryka på? Eller slipa bort rubbet och börja om?

Tacksam för rådgivning och synpunkter!
Hej. Är ingen "betsare" men det är svårt att få till det när man inte är van vid stora ytor och tak dessutom.
Själv hade jag kört med en vattenbaserad lasyr. Kanske går att rädda taket med en sådan nu?
Ser ut som det inte är bets på vissa ytor. Dessa behövs fyllas i innan man gör andra varvet.Mvh
 
M Micke R. skrev:
Själv hade jag kört med en vattenbaserad lasyr. Kanske går att rädda taket med en sådan nu?
Tack för svar. Jag trodde bets och lasyr var samma sak? Jag vet egentligen inte vad det är vi målat med i så fall. På burken står det bara "whitening of ceilings and panels" och att det är märket Woca och nyans "extra white". Så om bets och lasyr inte är samma sak vet jag inte vad vi har.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag tycker det ser ut som det är betsat... vad var er förväntan på det, vitare än vad det är nu?]

Vet inte, förväntade mig bara att det skulle vara finare än det blev.

Så här ser det ut i vårt ena duschrum, se ny bild. Det såg ut så när vi flyttade in, så jag vet inte vad det är betsat med, men det tycker jag är jättefint och förväntade mig väl något åt det hållet.

En till strykning behövs ju hur som helst, men vet inte om man skall ta samma medel, byta till annan nyans eller byta till oljebaserat om det är lättare att få jämnt då.
 
  • Vitlaserat träpaneltak som möter en kaklad vägg, med synlig taklist och del av rund duschstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, bara bilden kom med i det senaste inlägget. Bilden är från vårt ena duschrum. Det är förra ägarna som gjort det och jag tycker det är jättefint, så något sådant hade jag kanske förväntat. Vet inte vad det är betsat med.
 
M MariaStefan skrev:
Oj, bara bilden kom med i det senaste inlägget. Bilden är från vårt ena duschrum. Det är förra ägarna som gjort det och jag tycker det är jättefint, så något sådant hade jag kanske förväntat. Vet inte vad det är betsat med.
Skulle säga att referensbilden är målad mer än en gång.. Men som sades tidigare, testmåla en lös bräda för att se
 
Man måste arbeta väldigt metodiskt och i hela längder för att det ska bli bra.....
 
M MariaStefan skrev:
Tack för svar. Jag trodde bets och lasyr var samma sak? Jag vet egentligen inte vad det är vi målat med i så fall. På burken står det bara "whitening of ceilings and panels" och att det är märket Woca och nyans "extra white". Så om bets och lasyr inte är samma sak vet jag inte vad vi har.
Hej. Det ni använt är en specialprodukt. Inget jag hade rekomenderat på ny panel.
Prova på en lös bräda om ni kan få det bra med samma produkt. Annars hade jag provat med en lasyr alternativt vittpigmenterad matt lack, vattenbaserat. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.