Borrade en enligt mig för djup brunn som gav bräckt vatten, nära havet i Bohuslän

Det skall tydligen finnas massor av vatten, 1000-2000l i timmen, men kloriden ligger på mellan 250-360 beroende på vart i hålet man hänger pumpen.

Då jag inte vill investera i en RO anläggning och har helt ok vatten ifrån grävd brunn, om än inte alltid så mycket, så kommer jag inte gå vidare med djupborrat till hushållsvatten.

För att få någon nytta av hålet så tänkte jag sänka ner en pump för att använda till bevattning och till högtryckstvätten. Salthalten är så låg att den borde gå att använda till detta, att högtryckstvätten kan tacka för sig lite tidigare får jag leva med.

Så, hur skaffar man enklast en pump för "sommarvatten"? Hålet är 100m djupt, redan på 13m gick det att ta ut ca 150l/h utan problem i några veckor.

Kollade lite på kärschers "Deep well 6" men denna är ju utan tryckvakt, funkar en sådan och att bara slå på den när man använder den? Den kommer ju få jobba mot stängd ventil en hel del, både vid bevattning och när man kör högtryck. Vill gärna undvika en stor hydrofor/hydropress stående för sig själv ute i trädgården.

Finns det någon genialisk lösning för detta?

Tack på förhand.
 
Vilket djup är saltvattnet på , kanske det trycker upp från nedan, i bland så går det att få bra vatten på mindre djup då salt och söt-vatten skiktar sig, det med en pump, betänk sughöjd är bara teoretiskt 8 meter lämplig nivå max 6 meter och en pumpautomat med allt påbyggt behöver du för att kunna använda vattnet. Rostfritt tillsammans med salt är inte bra , men bättre än stål och gjugods som kan rosta rätt bra, vid vinterförvaring töms den och i med lite vanlig matolja och vicka runt på pumpen
 
J jonaserik skrev:
Vilket djup är saltvattnet på , kanske det trycker upp från nedan, i bland så går det att få bra vatten på mindre djup då salt och söt-vatten skiktar sig, det med en pump, betänk sughöjd är bara teoretiskt 8 meter lämplig nivå max 6 meter och en pumpautomat med allt påbyggt behöver du för att kunna använda vattnet. Rostfritt tillsammans med salt är inte bra , men bättre än stål och gjugods som kan rosta rätt bra, vid vinterförvaring töms den och i med lite vanlig matolja och vicka runt på pumpen
Saltvattnet är hela vägen, vi har pumpat ut i en månad ifrån 10m djup och halten är nästan densamma som i botten.

Jag tänker mig en pump som jag sänker ner i hålet till lämpligt djup, 1fas sådan. Men går en sådan pump att köra konstant igång de stunder man behöver den? Antingen en begagnad "riktig" pump, någon kinesisk skräp eller Kärcher Deep Well 6. Slipper gärna hydropress om man inte måste ha det
 
Är nog inget bra att köra en pump mot stopp som det blir när vatten inte tas ut, det beror även på hur mycket vatten du gör av med, på fritt fall som det kallas ( inget i vägen för flödet ) då går det men är inte kul med vatten runt benen. Så för att få det bra behövs styrning ( tryckströmbrytare ) för start/stopp , men pumpen kommer då att starta/stoppa kanske var 30 sekund och då pajar den om inte en tryckkärl monteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.