Hjälp! Hur räddar jag upp detta? Det bubblar sig överallt!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
På vilket material har du spacklat?
 
Med lite tur så försvinner det när det torkat.
 
Har rivit ner en strukturtapet, men pappersbaksidan satt kvar.
Slipade och tyckte att den satt fast, men icke.. Och det är gips!

Är det försent att prova att ånga bort skiten nu?
 
Har du tur så går bubblorna tillbaka när spacklet torkar, annars så är det bara att riva ner och göra om.
 
Eftersom det är gipsskivor så kan det vara enklare, billigare och snabbare att riva ner dom gamla gipsskivorna och sätta upp nya, samtidigt så kan man ljudisolera väggarna om det inte redan är gjort.

När jag tapetserade om bostadsrätten jag ägde för ca 10 år sedan så rev jag ner dom flesta gipsskivorna och satte nya, dels för att det både gick fortare och att det var billigare, samtidigt så ljudisolerade jag väggarna plus att jag i någon vägg drog lite nätverk.
 
S
jag råkade ut för det där när jag renoverade min förra lägenhet, det var bubblor överallt och jag blev så jävla less.. Gick hem för dagen o när jag kom tillbaks dagen efter var varenda bubbla borta :D
 
Med lite tur löser det sig. Annars är det väl tapetgrund som gäller innan...?
 
Sådär blir det alltid för mig. Numera brukar jag måla med en billig färg innan jag spacklar, men då bubblar sig såklart tapeten av fukten i färgen ibland. Man får hoppas att så många bubblor som möjligt går tillbaka när det torkar, annars är det bara att skära bort dem och spackla i. Oftast behövs två lager spackel.

Ja, det är ett elände att spackla gamla tapeter.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Det var rätt mycket bubblor kvar nu när jag gick upp i morse. Frågan är om jag ska prova köra en omgång med ånga och försöka få bort all tapet, eller bara skära skära skära, slipa slipa slipa :(
 
  • Gilla
Mima104
  • Laddar…
Alternativ, skrapa bort alla blåsor och allt löst, köp en spärrfärg och grunda allting 1 sväng, sen är det bara att börja spackla igen :) Lycka till
 
Grunda alltid med en oljegrund på tapetrester, det kostar och det luktar men det fungerar.......
 
Nordsjö har en produkt som heter "Tapetstrip". Den har jag kört med några gånger. Himla bra. Bättre än ånga tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.