Hej!

Cirkulationspumpen har börjat väsnas och jag tänkte det vore lämpligt att ersätta den innan vintern.
Idag har jag en Perfecta pivo 25-4u/180.

Funderar på en Grundfos Alpha 2, Rsk 5758779.
Men jag är osäker på om den är rätt...
Någon som kan ge råd och tips? 😊
Närbild av en Perfecta Pivo 25-4U/180 cirkulationspump installerad med kopparrör och ventiler i ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Cirkulationspumpen Perfecta pivo 25-4u/180 i ett rörsystem, med en tryckmätare och flera kopparrör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Den passar till de kopplingar du redan har (bra med lekande muttrar och inbyggd ventil på båda sidor) men jag tror att en 25-60 är närmare i prestanda än 25-40.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är det för prestandaskillnad? Jag antar att det står för något kring hur mycket vatten den kan pumpa. Såg att det fanns en 25-60 på blocket. Den kanske vore bra då.
 
Flöde och lyfthöjd.
 
Ah, det låter vettigt då, pannan är i källaren och jag har tvåvåningshus. Stort tack!
 
En vanlig C-pump med 1 - 2 - 3 fart, som du har. Duger bra med en från billig varuhuset för ca 1400:´- du kör nu på låg fart 1 och då går det bra med 25-40 180. Ingen mening med att göda ett fabrikat, bara för namnet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S senkomat skrev:
Ah, det låter vettigt då, pannan är i källaren och jag har tvåvåningshus. Stort tack!
Du kan ta en 25-60 med, lyfter 6 meter so det heter.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyinstallerad Grundfos cirkulationspump av modell ALPHA2 25-60 180 ansluten till rörsystem, med en tryckmätare och diverse rör och kopplingar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu sitter den på plats, hittade en ny i kartong på blocket för en bra peng. Den går så tyst och fint på auto. Låter mindre om elementen nu också. Lägre energiförbrukning är också en bonus.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.