Hej
jag hoppas det är någon kunnig person som kan hjälpa mig angående det här.

Jag har haft ett hus nu i två år. Huset samt garaget är byggt 1979. Både garaget och huset är byggda på platta på mark.
Jag undrar varför miss färgningar i grunder uppstår jag har hört allt ifrån att det blir så i betong efter 30 år till att det är instängd fukt som inte kan ta sig ut ifrån grunden själv har jag sådana på min garageplatta (se bifogad bild)

Jag skulle gärna vilja snygga till eftersom jag ska byta fasad på garaget då nästan alla plankor är röt skadade i ändträt (slarv med inoljning) så jag vill gärna måla grunden i samma veva. är det någon ni kan rekommendera eller stänger jag in fukt i plattan om jag gör det?

Jag kan även tillägga att när jag köpte huset så såg miss färgningen lika dan ut som den gör idag och den ändrar sig inte varken det är 25 grader varmt i flera veckor i rad eller om det regnar konstant i en vecka. har även inga problem med lukt i garaget dock har jag någon unken lukt i gäst rummet som är i samma byggnad. jag slängde nyligen en gammal soffa som stod där och det blev bättre men inte helt bra.

Ska även säga att när jag köpte huset så lät jag anticimex utföra en klass 2 besiktning och var med när han gjorde fukt mätningar i grunden på i huset och garaget. han skrev så här i sin rapport "flytande golv konstruktion""Ett större provhål togs upp i golvet den relativa fuktigheten uppmättes till 57% normal lukt upplevdes ur provhålet" han sa att det var ett väldigt bra värde för konstruktionen och att det är fara för mögel/fuktskador vid ca 75% fuktighet.
Huset och garaget är byggt på berg med en tomt som lutar ifrån alla byggnader

Skulle verkligen uppskatta svar så slipper gå och oroa mig.
Mvh
Christian
grund.JPG
 
  • grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.