Hej!

Jag är på vippen att lägga bud på ett hus byggt 1979. I besiktningsprotokollet står dock bl a att missfärgningar på vinden noterats, torra vid besiktningstillfället i november förra året. Det är originaltak med betongpannor, aldrig renoverat. Likaså fanns torra missfärgningar i en walk in closet på ovanvåningen. Funderar på vad det kan stå för, mögel, läckage? Bifogar besiktningsprotokollet. Dessutom står det att relativ luftfuktighet på vinden är 85% men har läst mig till att mögel börjar växa redan vid 75%. Är det en röd flagga?

Väldigt tacksam för hjälp att tolka detta och ta ställning till om jag vågar buda.
 
Claes Sörmland
Det troliga är att det betyder att taket har läckt vid något tillfälle sedan 1979. Det kan t ex ha läckt när det låg mycket snö på taken som smälte en vår, när det blåste storm någon gång eller för att takpappen nu är så gammal att den har gett upp så det är glipor i den.

Om du köper huset räkna med att byta taket. Kolla för läckor varje vår och höst. Du ritar med blyerts längs gamla missfärgningar och skriver datum på linjen så vet du och det läcker mer efter detta. Så fort du ser läcka så gäller du att du har pengarna på banken för det där takbytet. Det kan dröja ett år och det kan dröja 20 år till. Man vet aldrig med gamla tak.

Kolla på vinden om det är svart av mögel. Då finns ett rejält luftfuktighetsproblem där. Ser det tortt ut med endast enstaka påväxt sen 1979 så är det en frisk vind. Ta in en bra besiktningsman eller kunnig person i vänkretsen för att hjälpa dig att bedöma detta.
 
Claes Sörmland
Kollade snabbt protokollet nu. Alla syllar i huset är bytta 2020. Finns det kanske problem med lukt i huset av impregnerade syllar som ligger mot oisolerad betongplatta? Det är typiskt för hus av denna årgång. Rekommenderas storligen att det kollas upp innan köp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kollade snabbt protokollet nu. Alla syllar i huset är bytta 2020. Finns det kanske problem med lukt i huset av impregnerade syllar som ligger mot oisolerad betongplatta? Det är typiskt för hus av denna årgång. Rekommenderas storligen att det kollas upp innan köp.
Nu är jag inte med, du skriver att alla syllar är bytta för tre år sedan, då lär de väl inte lukta eller vad är det jag missförstår?
 
surris
T TypRätt skrev:
Nu är jag inte med, du skriver att alla syllar är bytta för tre år sedan, då lär de väl inte lukta eller vad är det jag missförstår?
Lukten brukar sätta sig i invändiga ytskikt och organiskt material. Bara för att syllarna är bytta betyder det inte att lukten försvinner per automatik direkt...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Nu är jag inte med, du skriver att alla syllar är bytta för tre år sedan, då lär de väl inte lukta eller vad är det jag missförstår?
Jag tänker att när man som i trådens fall nyligen har bytt alla syllar och dessutom meckat in ny ventilation så är det en indikation på problem med lukt från syllarna. Och det stämmer med husets ålder och konstruktion, oisolerad platta på mark med tryckade syllar direkt emot den fuktiga betongen. Och nu finns det renoverade huset till salu. En möjlighet är ju att man helt enkelt misslyckades med att åtgärda lukten (delvis eller helt) och nu säljer. Och ett 70-talshus med oisolerad platta på mark förblir ju alltid en sånt.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
surris surris skrev:
Lukten brukar sätta sig i invändiga ytskikt och organiskt material. Bara för att syllarna är bytta betyder det inte att lukten försvinner per automatik direkt...
Ok det som gjorde mig konfys var användandet av presens i meningen ”Finns det kanske problem med lukt i huset av impregnerade syllar som ligger mot oisolerad betongplatta?”.
Skulle varit ”som har legat mot” 😇 eller något alternativ.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Ok det som gjorde mig konfys var användandet av presens i meningen ”Finns det kanske problem med lukt i huset av impregnerade syllar som ligger mot oisolerad betongplatta?”.
Skulle varit ”som har legat mot” 😇 eller något alternativ.
Det kan ju också finnas delar av den gamla syllen som ligger kvar ingjuten i betongen...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ju också finnas delar av den gamla syllen som ligger kvar ingjuten i betongen...
Började skriva något långt men då TS inte skrivit något om dålig lukt kanske vi inte ska spinna vidare på något som inte ens varit en del av TS frågeställning. 😅

För rätt pris kan det säkert vara ett bra hus, det återstår helt klart en del att göra där taket och vindar verkar vara det som behöver mest kärlek i närtid.
Det står i protokollet att enligt säljaren är vattenledningar bytta ("2020 Nya vattenledningar") men besiktningsutlåtandet för vatten och avlopp säger "original", värt att kolla med säljaren vad som byttes 2020. Kan ju vara så att det är rör från VVB eller missförstånd och det enbart var vattenrör till radiatorerna som byttes. Är avlopp från 79 har den tekniska livslängden passerat och det börjar även här bli dags för stamrenovering, antingen relining eller stambyte. Jag skulle förvänta mig en byggbuffert på ca 1miljon, visserligen fördelat över tid men tak och avlopp kan visa sig vara mer akut än man tror.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Började skriva något långt men då TS inte skrivit något om dålig lukt kanske vi inte ska spinna vidare på något som inte ens varit en del av TS frågeställning. 😅

För rätt pris kan det säkert vara ett bra hus, det återstår helt klart en del att göra där taket och vindar verkar vara det som behöver mest kärlek i närtid.
Det står i protokollet att enligt säljaren är vattenledningar bytta ("2020 Nya vattenledningar") men besiktningsutlåtandet för vatten och avlopp säger "original", värt att kolla med säljaren vad som byttes 2020. Kan ju vara så att det är rör från VVB eller missförstånd och det enbart var vattenrör till radiatorerna som byttes. Är avlopp från 79 har den tekniska livslängden passerat och det börjar även här bli dags för stamrenovering, antingen relining eller stambyte. Jag skulle förvänta mig en byggbuffert på ca 1miljon, visserligen fördelat över tid men tak och avlopp kan visa sig vara mer akut än man tror.
Generellt är nog dessa 70-talshus lite överprissatta med tanke på den ålder de har uppnått och underhållsbehovet. Och byggtekniken på den tiden var ju väldigt enkel. Men de verkar vara populära och det finns många av dem på marknaden och de är ofta lite större vilket efterfrågas.
 
Hej!

Varmt och stort tack för svar! Jag tar tacksamt emot alla synpunkter. även om jag inte nämnt något själv. Är helt "grön" i husbranschen. Ensamstående mamma som ska flytta med mina barn och har stram budget. Får utöka bolånet för takrenovering vid behov, det har jag klartecken från banken för.

Säljarna har via mäklaren förmedlat att de inte haft problem med mögel, de bytte ventilationen i samband med renoveringen då det gamla systemet var otjänligt. Huset luktade gammalt/syll när de köpte det men efter renoveringen var det en enorm skillnad. Men inget hus är såklart helt fritt från lukt, skriver de. Reagerade lite på att sovrumsfönstret stod öppet på glänt under visningen, men de kan ha glömt stänga det kanske.

Ska dit igen och kika och lukta. Kom gärna med tips på vad jag ska hålla korpgluggarna öppna för!

Säljarna har enligt en annan mäklare försökt sälja huset förra året men inte lyckats, hon var ganska säker på att det hade varit ute på marknaden då men inte hundra. De har köpt nytt hus, haft två visningar, någon som funderar men inga bud. Förslag på rimligt bud att lägga?

Trevlig helg!
 
Lycka till med det eventuella husköpet. Ta gärna med någon byggkunnig vid nästa besök - även om du naturligtvis skall skaffa egen besiktningsman om det blir köp av. Jag var i samma sits med småttingar då jag köpte ett 75årigt hus. Jag tog t.o.m. in två oberoende besiktningsmän - men det var billigare på den tiden. Osäker var jag utan kunskap men lärde mig mycket här på BH. Att vårda ett gammalt hus kan bli en livsuppgift - om man tycker det är kul. Och allt behöver inte vara up-to-date - bara det fungerar.
 
H
P Possetossen skrev:
Hej!

Jag är på vippen att lägga bud på ett hus byggt 1979. I besiktningsprotokollet står dock bl a att missfärgningar på vinden noterats, torra vid besiktningstillfället i november förra året. Det är originaltak med betongpannor, aldrig renoverat. Likaså fanns torra missfärgningar i en walk in closet på ovanvåningen. Funderar på vad det kan stå för, mögel, läckage? Bifogar besiktningsprotokollet. Dessutom står det att relativ luftfuktighet på vinden är 85% men har läst mig till att mögel börjar växa redan vid 75%. Är det en röd flagga?

Väldigt tacksam för hjälp att tolka detta och ta ställning till om jag vågar buda.
Hur är grunden uppbyggd? Krypgrund, platta på mark? Om det är platta på mark så kolla om isoleringen ligger under plattan och inte på plattan. Krypgrund, ta dit någon besiktningsman som kan gå under med en kamera.
 
T TypRätt skrev:
Började skriva något långt men då TS inte skrivit något om dålig lukt kanske vi inte ska spinna vidare på något som inte ens varit en del av TS frågeställning. 😅

För rätt pris kan det säkert vara ett bra hus, det återstår helt klart en del att göra där taket och vindar verkar vara det som behöver mest kärlek i närtid.
Det står i protokollet att enligt säljaren är vattenledningar bytta ("2020 Nya vattenledningar") men besiktningsutlåtandet för vatten och avlopp säger "original", värt att kolla med säljaren vad som byttes 2020. Kan ju vara så att det är rör från VVB eller missförstånd och det enbart var vattenrör till radiatorerna som byttes. Är avlopp från 79 har den tekniska livslängden passerat och det börjar även här bli dags för stamrenovering, antingen relining eller stambyte. Jag skulle förvänta mig en byggbuffert på ca 1miljon, visserligen fördelat över tid men tak och avlopp kan visa sig vara mer akut än man tror.
Hej! Nu har jag fått svar och mäklaren skriver att det är alla vattenrör från VVB i tvättstugan och ut till kök och bägge badrum som är utbytta. Betyder det att jag slipper stamrenovering? Eller de kanske är separata saker, vattenrören och stammen..? Får jag även fråga vad du anser kan vara ett lämpligt bud? Säljarna vill gärna veta ungefär innan jag ev kommer om det är värt för dem att förbereda för visning igen. De har redan köpt nytt hus så verkar kunna lägga ett ganska mkt lägre bud. Allt gott!
 
H HEM2121 skrev:
Hur är grunden uppbyggd? Krypgrund, platta på mark? Om det är platta på mark så kolla om isoleringen ligger under plattan och inte på plattan. Krypgrund, ta dit någon besiktningsman som kan gå under med en kamera.
Tack för svar, det är betongplatta på mark men står inget om isolering. Frågar jag mäklaren om det eller var kan jag ta reda på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.