Sådär, nu funkar vattenfiltret som det ska igen och järnet tas om hand innan det hamnar i ledningarna.

Men under det året då filtret inte var igång bildades rejäla beläggningar i toastolen då det rann från en otät packning ner i stolen. Jag får lätt bort de tunna missfärgningarna men denna tjockare och väl innötta "rand" går inte att få bort? Hur gör jag för att få bort "rosten" i toastolen?
 
Krilleman
Vanliga husmorskurer är tex ättika, citronsyra eller bikarbonat.
 
Har provat citronsyra och bikarbonat men det händer inte mycket. Ska testa ättika också
 
Om de svagare syrorna inte hjälper så kan saltsyra fungera, men var försiktig.
 
Om du kan vara utan toaletten över natten eller en dag så prova att göra en smet av ättika och mjöl och smeta på. Täck det hela med gladpack och låt det sitta så länge som det går.
 
Porslin borde vara rätt okänsligt för syra. En enkelsyra att hantera som fortfarande ger lite effekt är ju oxalsyra - blanda en seg smet och gegga på?
 
Forforsyra är effektivt. Finns i vanliga livsmedelsaffärer under namnet Hessa Kalkbort/motsv. Det innehåller även tensider. Det är bra till mycket, bland annat till att tvätta aluminiumfälgar på bilar med, och att ta bort rost. Och att spraya i duschen vid städning.
 
Klorin?
 
Oxalsyra fixar beläggningarna! Jag har också problem med järnbeläggningar (inget filter ännu), och jag använder Biltemas fälgrengöring som bara innehåller oxalsyra. Skjut undan vattnet i toaletten med toaborsten så den blir nästan tom, spruta på oxalsyra och låt verka några timmar eller helst över natten. Sen är det vara att gnugga bort med toaborsten. Är det tjocka beläggningar kan man behöva göra om det några gånger
 
Tack! Har av en händelse oxalsyra som jag en gång köpte för rengöring av kakelplattor. Ska testa 😊
 
Ättika är det enda jag använder till rengöring typ (toastol/handfat, golvbrunnar osv).. :)

Brukar fylla i en halv flaska 24 % ättika i en sprayflaska och hälften i toastolen.. sen sprayar jag porslinet upp till kanten med "sprayflaskan" och låter det stå över natten.. om det är väl ingrott så minst 8 timmar.. (vid "underhåll" ca 3-4 timmar).. sen viftar man runt lite med toaborsten, eller gnuggar lite med en svamp.. så brukar det lossna massor..

Har man mycket som sitter hårt kan man behöva göra om det två-tre ggr..
Har köpt bikarbonat för att testa det på annat håll också (blandning med ättika) men kan inte uttala mig om det än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.