Vi renoverade toaletten för ett par månader sedan och jag har lagt märke till att toalettvattnet ofta ser missfärgat ut. Lite gult eller grumligt liksom...

Det är inte alltid så utan bara ibland och det spelar ingen roll om vi varit hemma mycket under dagen eller bortresta en helg.
Spolar jag en gång så blir vattnet klart och fint igen, men sen kan det vara grumligt igen efter ett par timmar om man inte spolar.

Jag har testat med såpa, ättika, diskmaskinstablett och handdiskmedel och det blir ju jätterent först, men sedan återkommer problemet..

Finns här någon som vet vad det kan bero på?
 
M
Grumligt (luft) kan tyda på en läcka, kolla att din vattenmätare står helt still när allt vatten ska vara avstängt. Annars är det inte ovanligt att gamla rör som står obrukade ett tag, kan missfärga vattnet lite då å då under en längre tid när dom sen tas i bruk.. Hur "känns" missfärgningarna.., å har dom nån lukt?

magentis.
 
järn i vatten? Det syns inte först men efter ett tag och kontakt med luft oxiderar järnet och en grumlig orangebrun fällning blir synlig. Är det en ny snövitt toa så kanske syns det tydligare nu än förr i den gamla toan?
Ta ett stort glas vatten ställ den i fönstret( dagsljuset), rör ej , vänta. En vitt papper som underlag gör att det syns tydligare. Får du en fällning har du förklaringen till missfärgningen.
gaia
 
Hade liknande problem. Det visade sig bero på att insidan på vattentanken var skitig!? Efter en ordentlig rengöring var iaf. problemet löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.