Sedan en tid, vet inte om det är ett år eller mer, har vårt vita kakel ovanför badrumsblandaren gradvis missfärgats mer och mer. Det är inte ytan på kaklet som ändrat färg, det ser mer ut som om färgen tränger in i kaklet. Jag får en känsla av att kakelglasyren inte är tillräckligt tät. Bifogar bilder.

Har någon sett något sådant förut?
Kan man åtgärda det utan att byta ut kakelplattorna?

Kakel och fogar är:
  • Geotiles Blanco Mate
  • Väggfog Shönex Silvergrå

Vitt kakel missfärgat ovanför badrumsblandaren, silhuettliknande mörk fläck syns på kaklets yta. Missfärgning på vitt kakel ovanför en silvergrå fog, där färgen verkar tränga in i kaklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är fogen i det området fuktigare än annan fog även när det har gått lång tid sen senaste dusch?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är fogen i det området fuktigare än annan fog även när det har gått lång tid sen senaste dusch?
Det har jag inte tänkt på att kolla. Jag kollar och återkommer med svar.
 
Hade själv samma skit på billigt skitkakel jag köpte , detta kaklet hade tegelfärgad baksida och blånade när det blev fuktigt. Tyvärr bara att byta eller leva med det
 
G wojda skrev:
Hade själv samma skit på billigt skitkakel jag köpte , detta kaklet hade tegelfärgad baksida och blånade när det blev fuktigt. Tyvärr bara att byta eller leva med det
Jag är också inne på att fukt har smugit sig in under "glasyren" på kaklet. Är nog bara att byta, men tyvärr har firman som gjort jobbet gått i konkurs.
 
A ArneP skrev:
Det har jag inte tänkt på att kolla. Jag kollar och återkommer med svar.
Svårt att avgörs eftersom jag inte har nåt instrument att mäta fukten med. Jag är inne på att fukt har smugit sig in under "glasyren" på kaklet. Är nog bara att byta, men tyvärr har firman som gjort jobbet gått i konkurs.
 
BirgitS
A ArneP skrev:
Svårt att avgörs eftersom jag inte har nåt instrument att mäta fukten med.
Du kan trycka en bit hushållspapper mot det färgade området och se om det blir fuktigt, och om det är någon skillnad mot andra ställen. Bara för att bekräfta att det är ett fuktproblem.

Men det är lite konstigt att fogen blir så fuktig just på ett ställe. Vare sig fogar eller kakel är vattentäta och det är ju normalt fuktigt bakom kaklet men varför skulle fukten komma fram mitt på väggen i stället för att rinna längs tätskiktet till golvbrunnen.

Om du har kvitto på kaklet skulle du ju kunna höra med kakelaffären.
 
  • Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
Om det nu skulle vara fel på kakel så är det mycket konstigt att det är fel på två grannkakel på exakt samma ställe. Vad finns bakom kaklet? En vattenkälla? Rördragningar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan trycka en bit hushållspapper mot det färgade området och se om det blir fuktigt, och om det är någon skillnad mot andra ställen. Bara för att bekräfta att det är ett fuktproblem.

Men det är lite konstigt att fogen blir så fuktig just på ett ställe. Vare sig fogar eller kakel är vattentäta och det är ju normalt fuktigt bakom kaklet men varför skulle fukten komma fram mitt på väggen i stället för att rinna längs tätskiktet till golvbrunnen.

Om du har kvitto på kaklet skulle du ju kunna höra med kakelaffären.
Håller med att det är märkligt att bara ett ställe i badrummet är drabbat. Firman som gjort jobbet har gått i konkurs men ingick i Comfort-kedjan. Jag vänder mig dit med frågan och om möjlig åtgärd.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det nu skulle vara fel på kakel så är det mycket konstigt att det är fel på två grannkakel på exakt samma ställe. Vad finns bakom kaklet? En vattenkälla? Rördragningar?
Håller med att det är märkligt att bara ett ställe i badrummet är drabbat. Vattenkälla och rördragning finns inte bakom problemstället. Firman som gjort jobbet har gått i konkurs men ingick i Comfort-kedjan. Jag vänder mig dit med frågan och om möjlig åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.