Hej alla,

Har med stor ansträngning slipat bort klinkerfogarna i vårt badrum då de var missfärgade (rödaktiga fläckar), och sedan lagt ny fog mellan klinkerplattorna.
Så långt allting gott.

Men efter ett par dagar kommer de rödaktiga missfärgningarna TILLBAKA!!! >:(

Vad kan ge upphov till dessa? Mögel blir väl svarta fläckar, eller?

Någon som vet?

/Jonas
 
C
Det enda jag kan komma att tänka på är att nya kopparrör brukar göra att det blir en rödaktig hinna i t.ex. toalettstolen. Denna är dock lätt att skrubba bort och fenomenet försvinner med tiden. Hur ser fläckarna ut? Små prickar, eller större missfärgade områden, eller? En bild skulle vara intressant.
 
det kan inte vara mögel för den växer på ytan och inte alls så snabt. Det verkar som om din missfärgning kommer underifrån. Kan det vara rostig järn eller underlag med rödaktig pigment som löser sej i den alkaliska fogen? Vilken färg hade fogmassan under klinkern? Det är kanske själva klinkern som missfärgar?
Har du kanske mycket järn i din kranvatten? Ta en glas vatten och låt stå i ljuset till nästa dag - blir det gulaktig fällning i botten? Då är det bäst att välja bruna fogar från starten.
gaia
 
Hej
För ca ett år sedan totalrenoverade vi badrummet genom auktoriserad firma. För ca 4 månader sedan så upptäckte vi en rödaktig sörja i wc stolen, duschutrymmet och i handfatet. Jag frågade firman som hade installerat vad detta var för något och deras rörmokare hade ingen aning. Jag kollade även med en annan rörmokare och fick samma svar. Vi skickade proverna på analys genom kommunen och vad de kunde konstatera så var det ingen svamp eller annan mögel så de visste inte heller vad det kunde vara. Vi har tvättat bort det men det har kommit igen. Det förekommer ingen annan stans i huset utan bara i badrummet. Har ni någon som helst ide om vad denna substans kan var för något? Den naturligaste förklaringen är ju att det måste komma från rören men eftersom det inte finns någon annanstans i huset så spricker den förklaringen. Alla rör,kakel, dusch,porslin, wc var nya när de installerades
Om ni har hört något mer om detta bekymmer så är jag mycket intresserad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.