Har grå fog i duschrumsväggarna. Den blev med tiden svart i området närmast duschen. Har provat alla tänkbara medel utan framgång tills nyligen då jag fick två tabletter "dagsklorera" av en färghandlare. Tabletterna krossades och löstes upp i ett glas vatten. Penslade på med en pensel lika bred som fogen. Det fick verka någon timme. Såg tydligt hur missfärgningen började blekas bort. Penslade på en gång till och väntade med att skölja några timmar.

Resultat: Helt perfekt utan fysisk ansträngning.
 
Hehe, Slår vad att färghandlarn inte var K-rauta/Bauhaus/Coop.....

Har själv jobbat i "riktig" färghandel när de fortfarande fanns och där fick man lärar sig riktigt bra kemi-tips. Ganska roligt att ställa liknande frågor hos ovanstående varuhus, inte många som kan nått där...
 
Ett annat tips är ättikssprit. Det tar lätt bort det svarta möglet.
 
anis16 skrev:
Hehe, Slår vad att färghandlarn inte var K-rauta/Bauhaus/Coop.....

...
Jag sätter inte emot.
 
Tabletter som är till för att klorera pool eller vadå? Om så, borde inte klorin ha samma effekt då?
 
Stämmer. Det är tabletter som användes till poolrening. Jag vet inte om det är någon skillnad mot klorin, koncentration eller annat. Jag har inte testat med klorin.
 
I en lägenhet jag hade en gång så använde jag just klorin till att få bort missfärning i fogarna, funkade klockrent.
Nackdelen var väl att det stank klorin i hela lägenheten.
 
Gilgo skrev:
I en lägenhet jag hade en gång så använde jag just klorin till att få bort missfärning i fogarna, funkade klockrent.
Nackdelen var väl att det stank klorin i hela lägenheten.
En positiv sak var att det luktade klor bara några timmar och endast i badrummet. Inte mer klordoft än i en simhall. Klordoft i måttlig mängd passar dessutom i ett badrum.
 
Vem är tillverkaren, har du artikelnummer eller liknande?

Intresserad av köpa tabletterna av min lokala färghandlare. Var i en VVS-butik idag och frågade efter något bra medel för fog som blivit svart och fick svaret att det inte finns...
 
Klortabletter till pool kan man ju i stort sett köpa på Ica, inga konstigheter. Säljs där pooler säljs.
 
Har nu testat med klorin av en ny typ. Klorin Power Mousse. I sprutflaska. Funkade ännu bättre än tabletterna. Gick framförallt mycket fortare att lägga på. Tyckte inte att klorinlukten var besvärande.

Rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.