Hej!
Har precis lagt färdigt min altan och inser att jag missat syllpapp mellan betongplattorna och reglarna. Hur illa är detta egentligen? Hur mycket kortare livslängd får altanen, är det värt att skruva bort trallbrädor för att försöka få under lite syllpapp eller är det så liten förminskning på livslängden att det inte är värt det?
Stenarna står i makadam om det har någon betydelse?
 
  • Inomhusutsikt mot en träterrass under konstruktion, vit stol i förgrunden, fönster och grönska utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att svara på. Det lär ju förkorta några år på de stående delarna. Dock är ju din altan klar nu och det är ju näst-intill samma jobb som får göras vid ett eventuellt byte i framtiden så jag hade skitit i det.
 
F falkn skrev:
Omöjligt att svara på. Det lär ju förkorta några år på de stående delarna. Dock är ju din altan klar nu och det är ju näst-intill samma jobb som får göras vid ett eventuellt byte i framtiden så jag hade skitit i det.
Tack för svar, så jäkla dumt av mig att slarva med en så enkel sak.. Du tror att det iaf bara är det stående delarna som påverkas, det vandrar inte vidare så att de liggande reglarna tar skada också?
 
A
Vad är det för klassning på dom stående bitarna?
 
E Ebbe Eriksson skrev:
Hej!
Har precis lagt färdigt min altan och inser att jag missat syllpapp mellan betongplattorna och reglarna. Hur illa är detta egentligen? Hur mycket kortare livslängd får altanen, är det värt att skruva bort trallbrädor för att försöka få under lite syllpapp eller är det så liten förminskning på livslängden att det inte är värt det?
Stenarna står i makadam om det har någon betydelse?
Tror det är lätt fixat, eller har du lagt trall redan? Krypa under med en domkraft o lyft några mm? Lägg ditt papp. Om det är lätt gjort, fixa. Annars kommer det nog hålla länge i alla fall...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Ebbe Eriksson skrev:
Tack för svar, så jäkla dumt av mig att slarva med en så enkel sak.. Du tror att det iaf bara är det stående delarna som påverkas, det vandrar inte vidare så att de liggande reglarna tar skada också?
Nej, det är inte troligt. Din trall kommer få bytas innan dessa oavsett.
 
  • Gilla
Ebbe Eriksson
  • Laddar…
När det regnar får du vatten på pappen som sedan sugs upp i trät. Du har ju tryckimpregnerat virke av en anledning
 
  • Gilla
Ebbe Eriksson
  • Laddar…
Pappen är ju tänkt att hindra kapillärsugning underifrån. Eftersom dina plattor står på makadam skulle det knappast göra någon större skillnad tänker jag.
 
M Mercruiser skrev:
Tror det är lätt fixat, eller har du lagt trall redan? Krypa under med en domkraft o lyft några mm? Lägg ditt papp. Om det är lätt gjort, fixa. Annars kommer det nog hålla länge i alla fall...
yoloboi skrev:
Vad är det för klassning på dom stående bitarna?
Jag kommer inte ihåg vilket spillvirke jag tog till stöden. Kan vara 145x45 och då tror jag det är klassning A va? Men jag kan ha tagit annat spillvirke också och då är ju risken att det är AB.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Pappen är ju tänkt att hindra kapillärsugning underifrån. Eftersom dina plattor står på makadam skulle det knappast göra någon större skillnad tänker
Lite så jag tänker jag också, jag får hoppas det helt enkelt. Men men får se om jag får ett ryck och försöker åtgärda det eller om jag bara låter det vara.
 
M Mercruiser skrev:
Tror det är lätt fixat, eller har du lagt trall redan? Krypa under med en domkraft o lyft några mm? Lägg ditt papp. Om det är lätt gjort, fixa. Annars kommer det nog hålla länge i alla fall...
Trall och trappa är redan byggt, trappan gjöt jag plintar till så det blir svårt att krypa under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.