Vi gjorde beställning av Tanumfönster, hade väggtillverkare, fönsterförsäljare, byggare i loopen när vi definerade mått för fönster. Allt verkade bra, och alla tyckte slutgiltiga måttsättningen var ok. När vi skulle montera det första fönstret upptäckte vi att smyg/foder inte täckte ett 6mm spår som Alufönstrerna var förberedda för plåtsmyg. Detta gjorde att även hur mycket vi försökte centrera fönster så blev det alltid en springa på 1-2mm där spåret syntes, spåret täcks alltså inte fullt ut.

Jag har gått igenom all specifikation som jag fått av säljare, alla email, men ingen nämner detta spår. Nu måste vi ta bort alla smygar och foder, och lägga bredare smyg så att spåret täcks fullt ut. Hade vi köpt ett träfönster hade alla mått varit perfekta.

Vem ska stå för detta? Jag tycker försäljaren som inte informerat att det finns ett utvändigt spår. Vem tycker ni?
 
kan du inte lägga en latex fog eller liknande som täcker spåret ...
så sparar du en massa jobb.. jag tycker det verkar mer vanligt att man gör så ..
Eti..
 
Ska du foder och smygar eller bara smygar? I vilket fall så sätter du en remsa med masonite bakom smygen, om du inte ska ha foder spacklar du springan med gipsbruk. Eller så köper du MDF smygar som är gjorda för att sätta i spåret som dina fönster har.
 
Hänger inte riktigt med. Gäller det in eller utsidan?
 
En del tillverkare har en sådan kant, helt meningslös i mina ögon även vid plåtsmyg. Kanske funkar bra vid nyproduktion men inte i gamla hus där väggar eller tegel inte är riktigt raka. I ett putsat hus är det ännu värre. Svårt att täcka det spåret. Om det bara är 1-2mm som i ditt fall hade jag lagt en byggfog (ingen latex) om du kan hitta en fog i rätt kulör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.