Hejsan,

Jag har anlitat en byggfirma att bygga dels ett inglasat uterum och samtidigt ett förråd. Offert är skriven och OKEJ. Nu är allt klart och dags för att betala kalaset.

Nu när allt är klart så är det flera grejer jag anser vara fel:
* Utlovat färdigdatum missades med 7-8 veckor
* ÄTA'n chockar oss med flera poster som inte kommunicerats som ÄTA

Situationen just nu är att en faktura är skickad, inklusive ÄTA'ns extra 35'000kr samtidigt som inget avdrag är gjort för förseningen.

Poster i ÄTA'n är från frågor jag haft, t.ex. att taklutningen inte verkar vara samma som garaget. Svaret är "det kan vi fixa till". Min tolkning är inte att det innebär 10'000kr extra på en ÄTA.

Förseningen påverkar oss såklart på flera sätt och påtagligt är t.ex. att ett merarbete måste läggas på rå-träet som inte kan grundmålas nu (pga fel temp/fukt) utan måste göras till våren. Detta innebär tvätt samt grundolja eftersom jag är övertygad om att rå-träet kommer bli angripet under närmsta månaderna.

Förseningen är ifrågasatt under resans gång.
Reaktioner så som dålig mobil-täckning, email som strular och liknande har varit en del av kommunikationen.

Hur resonerar ni?
 
Hur har förseningensboten definierats? Står det inget i den godkända offerten eller avtalet är det ju ni som får bevisa att ni fått extra utgifter pga förseningen. Har ni fått ekonomisk förlust?

Intressant detta med Nobelpriset i ekonomi som just tar upp detta med avtalsskrivning - som kan vara nog så knepigt!
 
Tack för svar.

Det är inte definierat som en summa i offerten.
Det jag tycker, är dels extra arbete för målningen samt att vi inte kunnat nyttja varken förråd eller inglasat uterum som vi velat under sensommar/tidig höst.

Nån som har kommentarer kring äta och hur en "beställning" av ÄTA-jobb ska ske? Räcker det med vad jag skrev "taklutningen är konstig, kan ni titta på det?" och ett svar som "Det löser vi". I min värld så löses det "i farten av allt annat". Inget signalerar tillägg eller merkostnad och absolut inte i 10'000-kronors klassen.
 
Hemmakatten
Förseningen lär du inte få ersättning för om det inte finns någon vitesklausul i avtalet.
 
O
Nu verkar det inte funnits något vite vid förseningar. Men måste inte förseningar tas upp direkt? Inte när fakturan koo?
 
Det är nog en lång väg att få igenom något krav för förseningen. Först måste du visa på ett avtal där slutdatumet är spikat, däreftermåste du styrka att du lidit skada av detta. Kan du fixa det kan du kanske stämma din entreprenör. Dock känns det som en lång väg innan du får någon ersättning. Enklast är nog att diskutera lite med honom först...
 
Avtalet är supertydligt med ett färdigdatum. När det inte infrias tycker jag det är avtalsbrott. Förseningen påtalades omgående och har varit en del av min kommunikation till snickarna sedan dess. Jobbet skulle färdigställas på typ 2 månader men tog nästan 4 månader.

Jag är nyfiken på kommentarer om hur extra jobb kan hamna som ÄTA utan att det informeras eller uttalas från snickarna?
- Det ser konstigt ut med takvinkeln!
- Det löser vi!
...detta är ungefär vad som utspelade sig och blev 10'000kr på fakturan.
 
H
Varför har det blivit försenat?

Gick det inte påbörja målningen allteftersom det blev klart och inte vänta med detta när allt är klart?
 
Redigerat:
Utförde dom nåt med taket som gjorde att det inte längre ser "konstigt" ut?
 
Förseningen:

Om du inte har avtalat om ett vite, så har du rätt till ersättning för verifierade extrakostnader. Du har i praktiken inte rätt till ersättning "bara" för att du inte kunde utnyttja uterummet.

Äta:

Ett komplicerat område. Om vi då tar takvinkeln som du tagit upp i tråden.

Om gissar lite, och börjar med att se det från byggfirmans sida.

Jag gissar att du har beställt någon form av prefab, uterum. Där produkten har en viss taklutning? Alternativt att du beställt på ritningar där takvinkeln inte är specifikt specad?

Då har byggfirman levererat en färdig prefab produkt, alternativt bestämt sig för en takvinkel baserat på en bristfällig ritning. Du har påpekat att vinkeln inte stämmer med garaget. Byggfirman anser sig inte ha levererat "fel" takvinkel, deras lösning strider inte mot ritning eller beställning. Ditt önskemål blir därmed en beställning av ett extraarbete för att ändra vinkeln.

Ur din synpunkt: Jag gissar att du observerade takvinkeln, den var inte som du hade förväntat dig, påpekar detta som en anmärkning. När de säger "det fixar vi", så tar du det som att de insett sitt misstag och rättar till det. Alltså ingen beställning av extraarbete.

Ingendera sidan har gjort någon klar feltolkning, då skall enligt konsumenttjänstlagen normalt konsumentens uppfattnin anses vara den korrekta tolkningen. Jag skulle bestrida kostnaden för den ändringen, står firman på sig, så kolla med en konsumentvägledare på kommunen.

Observera att byggfirman har ingen formell skyldighet att informera dig om hur mycket en extrabeställning kommer att kosta. De ÄR skyldiga att ta upp med dig om de själva kommer på ett extrajobb som måste/bör utföras. Men i det här fallet är byggfirmans tolkning att du självmant beställt ett extraarbete.

OM vi antar att byggfirman visar sig ha rätt, din "beställning" är giltig. Då har du rätt att kräva redovisning över hur kostnaden uppkommit, arbetstiden skall vara skälig.

Byggfirman kan troligen försvara den extra tidsåtgången med att du gjort extrabeställningar. Även om "extrabeställningarna" bara innehåller ex. 2 veckor arbetstid, så stör ju beställningar deras planering, de kan behöva utföra arbeten på andra projekt samtidigt. Så en effektiv tid för extraarbeten på 2 veckor, är inte orimligt att det ger 8 veckor total försening.

Så även OM du hade haft en vitesklausul i ditt avtal så är det inte självklart att den hade löst ut, om byggaren med fog kan hävda att du gjort extrabeställningar. Normalt skall dock byggfirman varna just när en försenande faktor uppstår, dvs. OM du beställer något extra, så skall byggaren varna att det kommer försena bygget.

Just det skulle man kunna anföra som ett "bevis" på att det är en efterkonstruktion att detta skall anses vara extrabeställningar. OM byggaren hade ansett att det var extraarbeten, och bygget blir försenat så borde firman ha förvarnat om förseningen som konsekvens. Det faktum att de inte gjorde det, tyder på att de då inte ansåg att du gjorde en sxtrabeställning.

Om jag gissar rätt om hur detta med takvinkel har uppkommit i diskussionen. Då tror jag att en lrdom för framtiden, och för andra som läser tråden, är att man måste vara extremt tydlig med anmärkningar/ändringar. Om detta var ett fastprisbygge, och byggaren får göra en ändring. Så måste man vara väldigt tydlig med att detta anser jag är ett fel, som bör åtgärdas inom ramen för fastpriset.

Jag vet att en del proffesionella beställare sätter i system att istället vara otydliga, och skjuta alla frågor om vad som är extraarbeten, eller rättningar framför sig, tills bygget är klart. Du sitter som beställare i en bättre situation att förhandla efter avslutat bygge, ingen risk att byggaren bara packar ihop. men då bör man nog som sagt vara proffs på förhandling.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Utförde dom nåt med taket som gjorde att det inte längre ser "konstigt" ut?
Ja det rättades till.
Felet är att jag varken beodrade att extra arbete (ÄTA) skulle göras, utan bara bad om att titta på det. När en snickare svarar "Det löser vi" som svar på två frågor där den ena frågan görs utan ÄTA och den andra kostar ca 15 h => 10'000kr så närmar vi oss "omöjligt" för mig som konsument att förstå/veta vad som görs av bara farten och vad som kostar 10'.
 
Om ni inte är skriftligen överrens om ÄTAn. Så har din hantverkare svårt att bevisa att du beställt tilläggen. Jag skulle betalat allt utom ätan. Varför betala för sånt du inte har beställt?
 
Tack - jag har nått en konklusion och delgivit svar. Jag har gjort en del fel själv (dessa tar jag nu på mig) och bestrider en del av snickarens ÄTA (dessa betalas inte).

Jag nyttjade också Konsumentvägledningen. Positiv erfarenhet.

Tack för feedback och återkoppling.
 
Hemmakatten
Jag håller med 'hempularens' inlägg ovan, även fast det var väldigt omständligt. ;)

Bra att du och byggaren är överens om ett avslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.