Sitter med ett 50 talstak med tillsynes ett par färger på varav det senaste var gult-fult. Var flera veckors jobb för att få bort det mesta av färgen bla våtrumslim med plast över, trots det var det svårt att få ner (fick bokstavligen "hackas" ner).
Under färgen låg något lite vitt -kritaktigt lager som är kvar mot betongen/bruket/lättbetongen, fuktar man det så färgar detta vita av sig ytterst lite på fingret, dock inte överallt, typ som damm. Små skador är även tidigare fult gipsspacklat, men det är på endast små få ställen. All färg är inte borta men det mesta, kanske 96%.

Kunde inte hålla mig så jag bredspacklade på direkt med nordsjöspackel på ca 30% av taket. Detta utan tvätt och utan någon form av binder osv. Är det kokta fläsket stekt nu? Kommer jag få taket i huvudet om några år? Finns det något jag kan göra åt detta nu? För spacklet lär ju inte gå att få bort.

Tacksam för hjälp!
 
Rent teoretiskt är fläsket bränt nu, men har du tur så sitter spacklet och nästkommande färg kvar.

Det du ska göra med det resterande taket är att ta en alkydbaserad häftgrund och späda den med ett par skvättar lacknafta för bättre inträngning i underlaget. Därefter spacklar du och sedan målar.
 
Så det finns ändå chans att spacklet kan sitta? Måste tydliggöra att själva färgen sedan innan är borta, det som är kvar är det lite kalkiga på betongen.

Gissar att det inte finns något sätt att få ner spacklet, alternativt att få spacklet att säkert sitta kvar?
 
Redigerat:
Chansen att spacklet sitter kvar är väldigt stor. Däremot finns en liten risk att det krackelerar framöver. Men det behöver inte vara så. Tror nog att du kan koppla bort det problemet.
 
Hur tidigt kan man se tecknen på krackeleringen, om jag drar på det ett par veckor innan jag målar, kan man se tecken redan då? Tack för svaren

Vet någon mer konkret vilken alkydfärg som skall läggas direkt på betongen?
 
Det kan komma efter en vecka eller närsomhelst. Går inte att säga tyvärr.

Vad gäller oljefärgen så kan du använda Häftgrund eller spärrvitt.
 
Vill du vara säker så är spacklet vattenlösligt, dvs nedtvättbart, blöt upp det med lågtrycksspruta i flera omgångar och skrapa sen ner spacklet med en spackel tex.
Jag brukar måla limfärgstak med alcros kraft, späder ut med lite lacknafta -första svängen.
 
Tack för svaren har nu inhandlat spärrvit.

Varför kommer det sig att man inte kan spackla rakt på betongen/lättbetongen? Efter att färgen är borta? Gäller det rent allmänt med spackel på betong eller bara där det tidigare varit limfärg? Isåfall varför? Har ju spacklat väggarna helt, där var det tapet innan.
 
Man kan spackla rätt på betong, men inte om det varit Limfärg innan. Latexbaserade produkter blir för tunga för limfärgen som inte orkar bita tag ordentligt.

Annars är det inga problem att spackla på betong.
 
Men om limfärgen är borttagen som i mitt fall? Hänger inte med riktigt. Är spacklet latexbaserad produkt? Limfärgen är som sagt var bortskrapad endast betong kvar samt lite av det vita "kalkböset".
 
Om limfärgen är borttagen är det normalt inga problem. Men limfärgen är inte ju inte helt borta, du blir ju vit om fingrarna när du tar på taket.

När man tar bort limfärg skrapar man först ner det som är löst. Sedan tvättar man ned resten av färgen.

Dagens färdigblandade spackel på burk är små små plastkulor som blandats med diverse andra ingredienser. Ingen sand i dagens spackel. Då hade det varit mycket tyngre att spackla.
 
Får tacka så hemskt mkt för svaren!
 
Vi hade samma sak (se tråd inne på byggnadsvård) men det var inga problem att ta ner spacklet, limfärgen under gör att det släppte. Målaren tyckte att vi bara behövde laga sprickor med spackel, och sen bredspackla, men nu skrapade vi bort all latexfärg och spacklet i sprickorna och håller på att tvätta. Men vi ska inte köra modern färg, lite för hårt för kalkputsen som blir förstörd, vi har ett äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.