Hemmakatten
Vi hade en vattenskada i vårt badrum i förra huset år 2004. Skadan upptäcktes en vecka innan vi skulle ha visning på huset (vi skulle sälja det) genom att det droppade vatten ner i toan inunder. Visningen belv uppskjuten, försäkringsbolaget undersökte och vi skulle få skadan ersatt. På den tiden och pga vår försäkring så ingick även ytskikt mm. Ca 150-200´ gick det på. Eftersom vi hade bråttom (pga försäljning) och anlitade egna hantverkare så fick vi 50' som "startpeng". Nu har detta blivit en surdeg och jag har inte haft kontakt med försäkringsbolaget.

Frågan är om det är försent att begära resten av ersättningen? Vi har ju anmält det tidigare och fått skadan godkänt som försäkringsärende och fått en viss ersättning, Kan försäkringsbolaget neka om vi kommer med redovisningen nu och begär resten? Vilka argument bör man framföra?
 
Nu beror det lite på hur nitiskt erat bolag är och om de anser det värt att försöka krångla.

Jag ser att du bor i Sthlm och mitt försäkringsbolag är uppdelat på så sätt att jag inte sitter med ärenden i andra län. Det jag däremot kan svara på är att om en skada har påbörjats reglering, i regleringen blivit godkänd så finns det inget dröjsmål från kundens sida som ger oss rätt att neka fortsatt reglering av skadan.

Frågan är dock lite hur reglering ser ut, uppenbarligen har ni fått en summa pengar av försäkringsbolaget för att åtgärda felet med egna hantverkare. I dessa fall brukar många bolag antingen att direktbetala ut en summa för badrummet sen är det upp till kunden hur påkostat de bygger. Eller så gör man avtal med direktfakturering mot försäkringsbolaget.

Jag undrar lite halvt om det inte blivit ett missförstånd. Vi har också ibland gett kunder en förskottssumma vid eget åtgärdande men detta har vi väldigt nogrann uppföljning på då det påverkar våran skadepott. Om kunden inte hör av sig så gör vi det flera gånger för att kunna avsluta skaderegleringen och kunna sköta bokföringen för skadekontot under året.

Jag kan inte förutsättningarna men fiskar mest efter så att det inte är så att bolaget gjort åldersavdrag mm och anser att den summa ni fått ut är den totala i skaderegleringen. Är det inte så att det finns åldersavdrag och ni utfört arbetet så skall bolaget generellt sett betala ut. Är dessa hantverkare godkända av försäkringsbolaget?

MVH Lorant
 
Hemmakatten
Skadan är godkänd. Summan som är utbetald är en delreglering, ingen "fast summa" för reglering är överenskommen. Skadereglerare har varit ute på plats och konstaterat skadan och arbetet som krävs.

Eftersom försäkringsbolaget hantverkare hade långa väntetider godkändes att vi tog in egna hantverkare. Utbetalning skulle ske med visst antal kronro per kvadratmeter för ytskikt samt faktiska kostnader för uttorkning, väggkonstruktioner/uppbyggnader och dessutom faktiska kostnader för badkar, toa och handfat eftersom dessa inte kunde återanvändas. (Badkaret var ett inbyggt gjutjärnsbadkar som skulle kosta 40-50' att köpa nytt.) Angränsande väggar, underliggande toatak mm sklle också åtgärdas.

Det är förstås sorgligt att jag inte tagit tag i detta tidigare, framförallt eftersom jag har en juristutbildning i botten (hundra år sedan och inte ens färdig eftersom jag började läsa ekonomi istället) och borde veta vikten av att slutföra saker o ting.

Edit: Inget åldersavdrag
 
Redigerat:
ojoj..varför dröja så länge men å andra sidan är det inget problem.

Eftersom du har anmält skadan i tid och enligt egen utsago bara fått en delreglering
så är din rätt till ersättning kvar.

Försäkringsavtalslagen (för din del gällde vid den tidpunkten konsumentförsäkringslagen
men någon ändring i denna del har inte skett)

Preskription av rätt till försäkringsersättning
4 § Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget inom denna tid, är fristen enligt första meningen alltid minst sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.

Så länge försäkringsbolaget inte tagit någon slutlig ställning (här skall det klart
framgå att man inte tänker betala och att du därmed måste väcka talan inom 6 månader)


Så ta nu tag i saken. Det handlar ju trots allt om en del pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.