Jag håller på med ett blivande våtrum.
Jag har gipsat och spacklat med det spackel jag hade hemma.
Det blev Beckers Breplasta LH.
Nu har jag blivit varse att jag skulle ha använt ett våtrumsspackel......

Vad göra ?? Måste jag börja om ?
Slipa ner allt spackel och göra om med tex. Breplasta LW ?

 
Hej och välkommen!

Vet inte vad som "gäller" men jag spacklade själv med enbart gipsspackel. Min åsikt är att OM fukten når föbi våtrumsisoleringen (gukkan) så är arbetet/kontruktionen undermåligt och då hjälper inget våtrumsspackel i världen....

I taket tog jag dock våtrums -spackel/färg eftersom jag inte har nån gukka där.
 
C
Förmågan att tåla fukt är ju som sagt uppenbart ointressant om spacklet sitter bakom tätskiktet.
Vad som dock är intressant är dels spacklets förmåga att bära upp last (kaklet) och dels hur det påverkar tätskiktets vidhäftning. Vanligt spackel är uppenbarligen inte tillfredsställande i dessa aspekter och därför skall all spackling under tätskikt ske med ett cementbaserat spackel enligt branschreglerna.

Dessutom skall ju fiberremsor på i alla skivskarvar. Om man då spacklat över försänkningen i skivorna så kommer ju remsorna att orsaka en "bulle" på väggen som kan slå igenom på den färdiga väggen om man inte är extra noga när man sätter plattorna. Mitt tips är att inte spackla skivskarvarna alls när det skall tätskiktas ovanpå.
 
Jag förstår ine...

Vad är egentligen problemet med att jag inte använt våtrumsspackel ?

Är det för att mitt spackel inte tål väta ?  
  Det ska ju på en fuktspärr så spacklet ska aldrig utsättas för väta.

Är det för att det fuktspärren inte fäster på spacklet ?
  Borde inte det lösa sig med primer eller vidhäftare ?

Jag utgår från att det inte är nåt problem med dom enstaka skruvarna som är spacklade utan snarare dom spacklade skivskarvarna.

Duger det om jag slipar ner spacklet till fiberremsan och sedan lägger på nytt våtrumsspackel ?

Suck..... ett steg fram och två steg tillbaks....
 
VIlket tätskiktssystem skall du använda? I instruktionen till det borde det framgå om man skall spackla gipsskivor eller inte.

Mig veterligen så i de flesta system skall man inte spackla skruvskallar och normala gipsskiveskarvara med något spackel, utan det skall förseglas med remsa och tätmebran.

Kolla ex http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2005/4/1/SaHarGorDuVata.pdf

Skulle gissa att ett problem med en remsa och spackel i en skarv är att då monteras ju inte tätskiktet med remsa och tätmebran på ett sådan sätt som tillverkaren föreskriver, sen om det är ett problem eller ej??

Skulle föreslå att du kontaktar kuntjänst hos den tätskiktleverantören du valt, och frågar hur du skall göra.


/M
/M
 
Hej

Men det är inte därför man skall använda våtrumsspackel.
Det är för att våtrumslim å annan gukka har en tendens att lösa upp vanligt spackel. vilket har till följd..... ja ni kan ju räkna ut själva :'(

//Palm
 
Från Beckers hemsida

Det jag har använt (Breplasta LH):
  Vattenburet, latexbaserat.. Innehåller vit dolomit och aluminiumsilikatsfärer som fyllnadsmedel.

Det jag borde ha använt (Breplasta LW):
  Vattenburet, latexbaserat.. Innehåller mögelförhindrande medel... vit dolomit som fyllnadsmedel.

Verkar ganska snarlika förutom "mögelförhindrande medel"

Så här svarde Beckers på mail:
"Hej
För att det ska vara godkänt av försäkringsbolaget så ska man använda Breplasta LW. Du får kolla med försäkringsbolaget om dom godkänner det under kakel. Eller kolla med en kakelleverantör"


Nu är jag mycket klokare.. :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.