Håller på att sätta upp gips på OSB och trots hole-in-one missade jag eldosan med ca 2 cm. Känns surt att kassera gipsskivan, så vad gör man? Kan man fylla ut med t.ex. gipsputs när skivan sitter på plats?
 
Det borde gå eftersom det bara var 2 cm, annars kan man skära ut en större bit där hålet är placerat korrekt och bara spackla skarvarna runt den ilagda biten. Den nya biten bör vara så stor att man kan skruva på alla sidor runt hålet så att den sitter stadigt. Tror att gipsbruk fungerar i detta fall och det är ju billigt att köpa in.
 
Jag har lagat betydligt större skador än 2cm med gipsbruk. Så länge det finns något bakom som stoppar bruket (i ditt fall OSB) så skall det inte vara några problem. Det brukar vara enkelt att fylla igen mellan skivan och dosan när allt sitter på plats.
 
Vänd skivan upp och ner. Gör om och gör rätt. Sätt sen den utsågade biten i det gamla hålet, spackla igen resten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
raveper skrev:
Vänd skivan upp och ner. Gör om och gör rätt. Sätt sen den utsågade biten i det gamla hålet, spackla igen resten.
Bra lösning men förutsätter att den inte är kapad på längden. Är den det så behöver den förmodligen fasas i den kapade kanten annars kan det bli svårt att lyckas med spacklingen i skarven.
 
Man skarvar väl inte på längden, man köper ju rätt längd på gipsskivan direkt?
 
Kapad längs med, inte på höjden.
 
Drömhus2012 skrev:
Man skarvar väl inte på längden, man köper ju rätt längd på gipsskivan direkt?
Oooo, vad jag önskar man kunde köpa gipskivor i rätt längd!
Tänk så mycket mindre man skulle behöva spackla då...

Jag skulle nog också säga som raveper, sväng om och gör rätt... Det kan bli jobbigt om det blir svagare runt uttag sen när det ska kopplas om inte dosan sitter "rätt"...
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
S
ibland funkar längder på gipsen. och ingen kapning behövs.
färdig kapat finns men blir då dyrt.
om du gör spackling själv så löser du det med ifyllnadsgips elller fixa en bit som du kan limma fast.
du behöver ej vända skivan eller kassera den
 
S
Stefan N skrev:
Kapad längs med, inte på höjden.
vad menar du då kapas längs med?
finns högre och lägre tak höjder en standard längder på gips
 
SBH skrev:
vad menar du då kapas längs med?
finns högre och lägre tak höjder en standard längder på gips
Lika hög men delad på bredden. Alltså smalare än 120 eller 90
 
En skivar kostar inte mycket köp en ny så slipper du spackla.
 
Tackar för alla tips!

smurfen72 skrev:
En skivar kostar inte mycket köp en ny så slipper du spackla.
Kostnaden kvittar. Det är jobbet att hyra släpvagn, fixa bärhjälp, åka till byggvaruhuset och släpa upp skivan tre trappor utan hiss i ett trångt trapphus som är problemet.
 
Gipsbruk och vanligt spackel.

I värsta fall klistra en remsa med våtrumsklister över skadan och spackla brett över denna.
Detta efter ilagning med gipsbruk.
 
aah. Det kan väl inte vara så svårt att flytta dosan eller..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.