På torsdag är det Nyårsafton och det är sista dagen för att köpa tjänster med ROT- eller HUS-avdrag för 2009. Inte stor chans att hitta någon som vill jobba i mellandagarna, men ändå.
Ansökan om ROT-avdrag har man kunnat göra själv till och med årsskiftet, men 2010 är det bara fakturamodellen som gäller.

Du kan läsa blogginlägget här: Missa inte ROT-avdraget
 
Häh?!?

Citat från SKV: "Ansökan om skattereduktion ska göras skriftligen och ha kommit in till Skatteverket senast den 3 maj 2010"
 
Vad är det som ska göras senast vid nyår??? Det står på blanketten att den ska skickas senast 3:e maj!!

Missförstår jag någonting Marlene, eller vad är konstigt här??
 
Jag pratade precis med SKV och fick beskedet att fakturorna måste vara betalda innan den 31:e december som man vill kunna dra av för.

Annars är det att blanketten 4501 måste vara inskickad innan den 1 februari.
 
Det som gäller för rotavdrag är att Fakturor måste vara betalda senast 31 december.
Sista dag för att ansöka om Rotavdrag är 3 Maj och ingenting annat.
1:e februari som nämns ovan gäller om man vill ha pengarna före midsommar i samband med e-deklaration.
Blankett 4501 används för ROT arbete utföre före 30 Juni 2009 där man betalt hela summan till hantverkaren.
Arbete från 1:e juli 2009 där man betalt hela summan ska man göra avdrag för i deklarationen genom en ny ruta som tillkommer.
http://www.skatteverket.se/funktion...d=2&sv.search.query.allwords=deklaration 2010
 
Ni har rätt! Då hade jag inte behövt att stressa med det mitt i julen. Skönt på ett sätt. Jag missuppfattade en uppmaning att utnyttja ROT-avdraget innan nyår på Di.se, men det var ju inte ansökan som det var bråttom med, utan att köpa tjänsten. Som om det skulle gå att få tag på någon som gör ROT-arbeten i mellandagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.