Nybörjare som man är så blev det en miss i planeringen vid kaklingen av badrummet. Jag har en kortvägg med ett fönster till höger och dushen (hörn dush) till vänster. Mitt i dushen (ca) har jag en bård med dubbla 10x10 som går från golv till tak. Övrigt kakel är 33x33cm. Det finns precis plats för en 33x33 mellan bården och fönstret förutom att den är 4mm för smal (fogar inräknat). Fogarna är 4mm även dom så det är rum för en extra fog så att säga. Detta märkte jag först nu när jag kommit upp i fönster höjd.... :( Jag har altså kaklat 2 rader redan.

Finns det nått trick för att rädda situationen?

Ett kunde vara att dela plattan på mitten för att på så sätt skapa en extra fog för att tjäna tillbaks dom 4mm. Men det känns som att jag kommer att reta mig på det till nästa renovering. Ett dåligt alternativ.

En annan lösning kunde vara att på nått sätt dölja dom extra 4mm bakom där dush dörren ska fästas. Fönstret kommer ca 95cm från sidoväggen och dush dörrarna är 90cm. Gissningsvis är dushdörren lika hög som fönstret eller näst intill i alla fall.

Jag ska även ha en aluminium list i fönster öppningen (har glömt den rätta benämningen) där kakel smygen möter vägg kaklet. Är det ett alternativ att ha en 8mm fog runt om hela fönstret mellan alu listen och kaklet? (Jag hade helst haft en minimal fog där och med den tanken så är det altså ca 8mm för brett mellan bård och fönster.)

Jag upskattar alla ideer och förslag på en lösning.

"Hoppas på hjälp"
:)
 
T
Om du "bara" har kaklat två rader kan du ju ta dän plattorna och skrapa av det halvtorra fixet.

Sedan börjar du om på nytt nu med en uttänkt strategi.

Man måste alltid räkna på allting, innan man börjar kakla.
 
Det har torkat i 3 dagar nu.. Jag har fortsatt på dom andra väggarna innan jag upptäckte missen.
 
T
Det var ju dumt : )
 
tank77 skrev:
Det var ju dumt : )
Det var detta också....

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.