R
Hej,
Har tidigare köpt ogärsättika men det är inte så drygt och kostar endel och behöver rätt stora mängder. Finns det något annat som man kan blanda i vatten som tar död på gräs och maskrosor som inte är så dyrt? Tänkte om man typ blandar i diskmedel i vatten eller något liknande? Tips tas emot tacksamt! :rolleyes:
 
Disel har dessa saker. dock hoppas jag du trots detta inte använder det eftersom det är miljövidrigt... Annat tips gasolbrännare.
 
R
ne jag tänkte på nått biologiskt nedbrytbart.
 
Salt fungerar har jag hört. Såg för några år sedan en manick som doserade ut typ en tsk. salt på varje maskros man tryckte till på.
 
Salt fungrar perfekt. Vi använder vägsalt på uppfarter. Husets, stugans, barnens sen 8 år tillbaka. Och inget växer mellan stenarna! Dock överdoserar vi. 2 ggr per år "saltar" vi. Samt vintertid.
 
Redigerat:
enl. Bosse Rappne på TV4 idag så skulle man skippa stroller och andra liknande medel och bara köra med hönsgödsel och klippa ner gräsmattan till max 5-6cm då slipper man mycket av maskrosor och annat ogräs
 
Va nino ?
 
Jag kör med vägsalt.
 
R
ok, vägsalt har jag massa, slänger på imorgon. tack!
 
nino skrev:
enl. Bosse Rappne på TV4 idag så skulle man skippa stroller och andra liknande medel och bara köra med hönsgödsel och klippa ner gräsmattan till max 5-6cm då slipper man mycket av maskrosor och annat ogräs
Så kör jag. Har ganska mycket gräsmatta. På med hönsgödsel ett par gånger per säsong. Klipper ofta. De maskrosor som kommer (eller revsmörblomma, usch) drar jag upp så gått det går. Men det kommer inte många. Mattan är så kompakt att gräset dominerar, och ogräs brukar inte gilla att hållas nedklippta (finns ju undantag)
 
Ska man bara sprida ut hönsgödslet med en gödselvagn, och kan man göra det när som helst?

Hönsgödsel verkar ju vara mycket billigare än stroller. Även per kvadrat?
 
  • Gilla
Lifeofabewbie
  • Laddar…
Hönsgödsel är kalas tycker jag. Absolut om man kan få det gratis hos bonden (nu kanske man inte känner en hönsbonde, men om man gör det så kan man ju få gratis gödsel där. Stroller tror jag inte någon bonde har :))
Jag brukar ge en laddning nu, när gräset börjat sätta fart. Jag tar en hink och en handske och slänger ut det i en halvcirkelformad bana framför mig. Helst innan det ska regna, så att gödslet inte ligger och bränner på gräset.
Sedan ger jag en laddning i typ mitten av juli. Efter det göder jag inte mer.
Kör alltid med bioklippning (mulchning). Så näringsämnena stannar i gräsmattan. Plockar man upp gräset så behöver man göda mer.

Stroller (kombi) har ju iofs andra fördelar. Det kan ju hjälpa till att döda tex maskrosor. Men gör man som mig så slippar man maskrosorna helt ändå. Och det blir mycket billigare att slänga på hönsgödsel än stroller. Och det känns mer rätt, miljövänligt. (Nu vet jag iofs inte så mycket om stroller vad det gäller tillverkning osv. Det enda jag vet är att gödslet är närproducerat och inte processat)
 
En stor del av min "gräsmatta" är en ojämn slänt som jag bara grovröjde förra sommaren och sedan slängde ut lite kompostjord, toppdress och gräsfrö på. Växtligheten är en blandning av gräs, kvickrot och lite annat ogräs. Planen är att sköta om slänten under några år och hoppas på att gräset tar över från ogräset och jämnar ut ojämnheterna. Så den stora frågan för mig är egentligen vilket gödsel som ger bäst effekt mot kvickroten.

Kännar tyvärr ingen hönsbonde men jag har en plantagenbutik en kilometer hemifrån :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.