Blev lite pannrums arbete idag -har länge misstänkt att det kommer att hända :blushing:
Laddpumpen har länge låtit illa och laddningen har fungerat dåligt så igår la laddningen av helt
pumpen går men pannan kokar, toppen av tank också.:(
Tur att man inte hade fullt vedutrymme bara några klabbar ,som får brinna upp
kyler genom att öppna påfyllning som går in i pannan+ öppnar och släpper ut ånga /vatten
i botten på tanken, 1500liter håller nu ~100c-60c-30c
Lördag em alla butiker stängda. knäpper på 6kw elmotstånd blev intressant att se hur länge
man lyckas hålla värmen uppe med 6kw och minus 30 grader.
Söndag morgon tanken håller nu knappa 60c i mitten så länge som man inte förbrukar varmvatten
klarar man sig till måndag ? tänk om det blir kallare:O
Ringer en bekant som kan ordna en ny pump, hämtar den :)
På med arbetskläderna lossar den gamla pumpen ,nyfikenheten tar över här ska kollas vad som har hänt till min stora förvåning hittar jag inget fel :O
??? pumpen går men förmår inte kyla pannan :S ingen cirkulation =laddventilen termostaten kanske inte fungerar ,skruvar ur den tar den med in.
På med spisen här ska kokas termostat -se på f-n den öppnar inteq(;^;)p
som tur är har jag en ny liggande, i med den och nya pumpen luftar kollar att allt är tätt
men naturligtvis droppar en avstängning (bollventil i botten på tank )
finns ingen möjlighet att byta nu.
Laddventilen är en sån här http://www.esbe.se/produkter/?prodid=1585
årsmodell 95-97 termostaten som slutade fungera ser ut att vara mässing/koppar
den nya termostaten är av rostfri plåt.
Det lustiga i allt är att jag för något år sedan misstänkte att termostaten inte
fungerade riktigt därför hade jag köpt en ny men den blev aldrig monterad :blushing:
Så vad lär man sig av detta ?
Misstänker man att något inte är som det ska vara/fungera är det bättre att åtgärda
så snabbt som möjligt -inte vänta tills det är helgdag/minus 30 grader:rolleyes:
Nu ska jag ta en välbehövlig dusch i varmt vatten utan att tänka på att spara d^_^b

Tänk så det kan gå ibland när man har lite tur i oturen !


mvh pr95
 
Tur det löste sig! d^_^b Det har ju alltid en förmåga att jävlas när det är som värst! Batteriet till brandvarnaren har jag aldrig bytt på dagen utan den larmar alltid kl 03 på natten! :@

Jag har haft -33 grader kallt i helgen men hos mig har det funkat bra! :p Dock kul att se hur det rykt ur skorstenarna hos folk som aldrig skulle elda mer, dvs de med nyinsatta värmepumpar..:cool:
 
När elpatronen kickar in förstår jag.. ;)
 
hadde -46 i fredags och eldade bara lite mera för att kunna hålla +20 och lite till.
det är som skönt att kunna skicka ut 40kw om det skulle ha sjunkit lite i innetemperatur;)


krävs ju minst 10kw bara för att hålla värmen.


ni som har glesa hus brukar nog också få uppleva att det kan vara lite småkyligt ibland om man har haft driftstopp eller liknande
 
Fick samtidigt reda på vad huset förbrukar vid -30grader
Lite mera än 6kw ca132m2 +40m2 garage pannrum(spillvärmen)
Hann inte uppleva att inne temperaturen sjönk så mycket att det kändes svalare än normalt,
kan bero på golvvärmen
 
då har du ju fått till det riktigt bra.man kan bara avundas
 
Fungerar klockrent laddar 80c första varvet 95+ andra varvet (så länge man har ström till pumpen ;) )
 
brukar bara köra det där första 80c varvet.pannan börjar ju slå ifrån å jävlas när den kommer upp över 85.och vid 90 så bryter den jäveln. men dom där sissta 15 graderna tror jag kan göra ganska mycket
 
olle_k skrev:
brukar bara köra det där första 80c varvet.pannan börjar ju slå ifrån å jävlas när den kommer upp över 85.och vid 90 så bryter den jäveln. men dom där sissta 15 graderna tror jag kan göra ganska mycket
Har du en returtemp in till acktanken på 30 grader så ackumulerar du ca 30 % mer användbar värme om du kan elda tanken till 95 grader jämfört 80 grader (95-30)/(80-30) Har du returtempen på 40 grader så blir det ännu större skillnad. Inte så konstigt att vissa tycker man måste elda hela tiden..

Ladda acktanken så högt man kan, justera ner returtempen från radiatorerna så lågt man kan.. d^_^b

Ser att du har en Veissmann! Jättefinpanna men regulatorn är något du borde skicka till de sälla jaktmarkerna. Om nu inte det går att justera upp tempen på något sätt. Du borde i alla fall koppla in fläkten och pannan på en rökgastermostat så den i alla fall stannar i tid. Köra den ner till 70 grader innan den stannar måste ju vara oekonomiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.