Lite frågor om inbyggnadsfixtur...
Hur många cm behöver man räkna med att en nybyggd innervägg ska vara för att kunna rymma en inbyggnadsfixtur för vägghängd WC?
På andra sidan badrumsväggen finns en hall, bör man kanske då räkna med några extra cm för att ge lite utrymme för (ljud-)isolering?
De flesta (?) verkar bygga en låda på väggen för fixturen istället för att helt bygga in den. Vi behöver ändå flytta / göra om väggen, är det generellt rekommenderat att ändå inte bygga in den i väggen utan göra en låda? Om cisternen t.ex. börjar läcka i framtiden så gissar jag att man blir tvingad att ta bort kaklet och kakla om? Eller kan det vara tillåtet att gå igenom tätskiktet från andra sidan väggen?
Hur många cm behöver man räkna med att en nybyggd innervägg ska vara för att kunna rymma en inbyggnadsfixtur för vägghängd WC?
På andra sidan badrumsväggen finns en hall, bör man kanske då räkna med några extra cm för att ge lite utrymme för (ljud-)isolering?
De flesta (?) verkar bygga en låda på väggen för fixturen istället för att helt bygga in den. Vi behöver ändå flytta / göra om väggen, är det generellt rekommenderat att ändå inte bygga in den i väggen utan göra en låda? Om cisternen t.ex. börjar läcka i framtiden så gissar jag att man blir tvingad att ta bort kaklet och kakla om? Eller kan det vara tillåtet att gå igenom tätskiktet från andra sidan väggen?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Problemet är inte tjockleken på väggen utan tätskiktet... I teorin kan du ställa den mellan två 145-reglar, men eftersom fixturen ska monteras utanför tätskiktet skapar man två problem med att bygga in fixturen, 1: du får betydligt fler skarvar (hörn) på tätskiktet, och 2: du måste frångå reglerna kring tätskiktsmonteringen vid avloppet (om väggen ska vara så tunn som möjligt) ...
Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
Brukar avråda kunder in i det sista att montera in i vägg, Kan bli riktigt jobbigt ifall det börjar läcka inne i väggen.Dan_Johansson skrev:Problemet är inte tjockleken på väggen utan tätskiktet... I teorin kan du ställa den mellan två 145-reglar, men eftersom fixturen ska monteras utanför tätskiktet skapar man två problem med att bygga in fixturen, 1: du får betydligt fler skarvar (hörn) på tätskiktet, och 2: du måste frångå reglerna kring tätskiktsmonteringen vid avloppet (om väggen ska vara så tunn som möjligt) ...
Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
Det finns påsar att montera på fixturen och sen dra ett läckutrör under toalettstolen. Litar inte riktigt på den lösningen men har folk bestämt sig så har dom.
Tack, det var bra anledningar att inte bygga in den... Om jag ändå är envis och vill göra det och reglar upp en ny vägg - hur gör man det på ett så säkert och bra sätt som möjligt? Om man t.ex. följer reglerna kring tätskiktsmonteringen, hur mycket bredare måste väggen bli då?Dan_Johansson skrev:Problemet är inte tjockleken på väggen utan tätskiktet... I teorin kan du ställa den mellan två 145-reglar, men eftersom fixturen ska monteras utanför tätskiktet skapar man två problem med att bygga in fixturen, 1: du får betydligt fler skarvar (hörn) på tätskiktet, och 2: du måste frångå reglerna kring tätskiktsmonteringen vid avloppet (om väggen ska vara så tunn som möjligt) ...
Det är nog därför man oftast sätter fixturen i en låda utanför väggen när man renoverar ett befintligt badrum ...
Väggen behöver inte vara bredare än fixturen, är det en sån fixtur med gängstång som du hänger toaletten i kan du montera den slätt med reglarna, insida gips/plyfa.P Peter321 skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det sista man vill är ju att ha en pool inne i väggen så det vore ju ingen hit förstås... Det jag är ute efter är egentligen bara att få till en så tunn vägg som möjligt med wxc-fixturen och 15-20 cm vägg vs 10 vägg + 15-20 låda skulle göra rätt stor skillnad hos oss...simpa96 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Välj ett tätskikt och läs hur manschetterna ska monteras.P Peter321 skrev:
Stoppa fixturen i en påse som @simpa96 beskriver har jag inte sett i verkligheten, men det borde vara svårt att få det tätt runt avloppet ...
Provade att rita lite.
I vägg
För att få till 60 mm från vägg för avloppet enligt säker vatten så ritade jag 170-reglar (röda) med dubbla 9 mm plattor (gröna). Avloppet (blått, 90 mm) hamnar då nästan precis 60 mm från vägg. I så fall känns det som att man skulle kunna följa Säkert vatten om väggen tillåts vara 170 mm + 9 mm x 4, dvs 206 mm. Möjligen kanske bara enkelt gips på utsidan och då istället 197 mm (+kakel / ytskikt).
Låda
Motsvarande om man bygger en låda utanpå väggen skulle då bli så här (70 mm regel i väggen). Detta ger ett totaldjup på 70 (regel) + 9 x 4 mm (gips) + 190 mm fixtur, totalt 296 mm.
Totalbredden inkl fixtur ser då ut att bli ungefär 90 mm mindre om man "försänker" lådan in i väggen. Med nackdelarna att det blir en tjockare vägg och som tidigare nämnts flera hörn att få tätt i samt möjligen svårare att komma åt att laga fixturen.
Låter ovanstående någe sånär rimligt?
I vägg
För att få till 60 mm från vägg för avloppet enligt säker vatten så ritade jag 170-reglar (röda) med dubbla 9 mm plattor (gröna). Avloppet (blått, 90 mm) hamnar då nästan precis 60 mm från vägg. I så fall känns det som att man skulle kunna följa Säkert vatten om väggen tillåts vara 170 mm + 9 mm x 4, dvs 206 mm. Möjligen kanske bara enkelt gips på utsidan och då istället 197 mm (+kakel / ytskikt).
Låda
Motsvarande om man bygger en låda utanpå väggen skulle då bli så här (70 mm regel i väggen). Detta ger ett totaldjup på 70 (regel) + 9 x 4 mm (gips) + 190 mm fixtur, totalt 296 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Totalbredden inkl fixtur ser då ut att bli ungefär 90 mm mindre om man "försänker" lådan in i väggen. Med nackdelarna att det blir en tjockare vägg och som tidigare nämnts flera hörn att få tätt i samt möjligen svårare att komma åt att laga fixturen.
Låter ovanstående någe sånär rimligt?
Jag tänkte tipsa om nedan fixtur från Geberit. Ca 2000kr dyrare än en vanlig. Men det sparar man nog in i monteringen.
https://www.geberit.se/landingpages/landingpage-duofix-tek.html
Även Grohe har en variant, Geberits variant verkar dock enklare att montera.
Finns även en variant från Tece (plastpåse)
https://www.geberit.se/landingpages/landingpage-duofix-tek.html
Även Grohe har en variant, Geberits variant verkar dock enklare att montera.
Finns även en variant från Tece (plastpåse)
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Tittade lite snabbt på bilderna på länken, och de visar ju inget kring tätskikt för avloppet?K KristoferA skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg