Hej

Jag har en yta på min tomt som används för väg (markerad med rött kryss). Får jag räkna med den ytan i minsta tomtstorlek om jag vill stycka av en tomt?
Kartutsnitt med en yta markerad med ett rött kryss som representerar en väg på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter rimligt, oavsett användning räknas den ju med i totalen.
 
Nja, jag skulle inte tro det om det som det ser ut på din bild inte är tomtmark enligt detaljplan. Ser ut som om det utgör väg enligt detaljplan och ska då inte räknas in i tomtarean.
 
Fru.Deje skrev:
Nja, jag skulle inte tro det om det som det ser ut på din bild inte är tomtmark enligt detaljplan. Ser ut som om det utgör väg enligt detaljplan och ska då inte räknas in i tomtarean.
Stämmer, det som ligger på min tomt utanför användningsgränsen är klassat som lokalgata och ej kvartersmark.

Innebär det att min taxerade tomtstorlek kommer att minskas?
 
Detaljplanen ser inte så gammal ut. Vid detaljplanens genomförande så bör fastighetsdelar som hamnat inom allmän platsmark (som lokalgata) regleras in i den allmänna platsmarken. Om detaljplanen reglerar att minsta tillåtna tomtstorlek är X kvm så innebär det att tomtstorleken räknas inom kvartersmark, dvs mark avsedd för tomtens användningssätt.
 
Det är bara den delen av din fastighet som är planlagd som kvartersmark för bostad som du kan räkna som fastighetstorlek när du ska ansöka om avstyckning.

Delen som är planlagd som lokalgata har kommunen eller vägföreningen rätt att lösa in, så då kan du inte räkna med den när du ska stycka av.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.