Hej

Jag vill göra ett skärmtak över min altan.
Billigast och snyggast för mig är att använda mitt enkupiga tegel jag har liggande.
Men det beror på vilken lägsta takvinkel man kan acceptera innan man är tvungen att välja plåt eller dylikt.
Eller kan man bara göra det estetiskt snyggt och lägga krutet på riktig papp i dubbla lager under teglet?

/W
 
surris
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Jag vill göra ett skärmtak över min altan.
Billigast och snyggast för mig är att använda mitt enkupiga tegel jag har liggande.
Men det beror på vilken lägsta takvinkel man kan acceptera innan man är tvungen att välja plåt eller dylikt.
Eller kan man bara göra det estetiskt snyggt och lägga krutet på riktig papp i dubbla lager under teglet?

/W
Falsade 14 grader
Ofalsade 22 grader
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Vad har du för krav på taket? Man kan ju vara lite mer tolerant när det gäller ett skärmtak än på huset.

Kritiska gränsen är väl när det blir bakfall I pannorna. Givetvis får man räkna med att taket får en något kortare livslängd och leva med en högre risk för dropp i oväder/snösmältning. Bra underlagspapp och läkttätningsband är nog bättre än att försöka med ytpapp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Läkttätningsband, är det vad det heter?
Jo "skärmtaket skall isoleras och bli ett uterum vad det lider, så tätt är modellen ;-)
Gå upp långt med pappen på gamla taket och tänka att det enbart är papp och att teglet bara är dekorativt.....
Skrev skärmtak mer för att förklara en mycket mindre vinkel än ordinarie tak.
 
Rickard.
Tjaaa beror väl på, det tätar ju inte läkten utan läggs under strö för att täta runt spikarna och hindra vatten att krypa mellan papp och strö.

Tänk efter om taket syns, det är inte helt ovanligt att folk köper dyra tak och inte inser att låglutande tak lätt blir osynliga nerifrån.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Här ser du att taket syns från en annan kåk tvärs över "Djävulsklyftan" hemma på tomten.
Jag skulle kunna tänka mig bandad plåt, det kanske är mer naturligt.
Bättre med plåt OM jag skulle sätta solfångare där, men tyvärr ligger huset lite i fel riktning för det..
https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/

Rickard. Rickard.ag skrev:
Tjaaa beror väl på, det tätar ju inte läkten utan läggs under strö för att täta runt spikarna och hindra vatten att krypa mellan papp och strö.

Tänk efter om taket syns, det är inte helt ovanligt att folk köper dyra tak och inte inser att låglutande tak lätt blir osynliga nerifrån.

.
 
Rickard.
Är tanken att ersätta markisen med ett tak över hela altanen?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är tanken att ersätta markisen med ett tak över hela altanen?
Nej, men typ ersätt markisen som ändå hänger där från April till Oktober.
Jag gillar min altan och somnade på skinnsoffan i princip varje kväll i somras, myggfritt som det var.

Planen är sedan att sätta in takhängda fönster så jag kan vrida upp rutorna i taket på sommaren.
Bra vore plastrutor så de är lätta att vrida upp, bra vore isolerglas så det är varmt på vintern, men det är en helt annan fråga ;-)
 
Rickard.
Okej, ja en stor nackdel med pannor förrutom brist på lutning är att tjockleken på taket ökas rätt dramatiskt.

En lite extrem lösning är ju att först lägga ett tätskikt godkänt för överbyggning (t ex svetsad papp) och sedan ett regelverk som pannorna hängs på, givetvis utan att göra hål i tätskiktet. Jag gissar dock på att pannorna inte trivs om det inte är en viss fart på vattnet av dom.

Coolt hus förresten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.