Vad är egentligen den minsta träbiten som man bör använda om man vill fästa den med en 4mm domino. Att den ska vara 12mm tjock/hög är kanske logiskt om man använder 1/3 regeln, men det skulle ju innebära att biten ska vara 60mm bred? Och det låter lite mycket..

Tänkte om man lägger lika stor "marginal" runt om skulle det bli 4+20+4mm = 28mm*12mm bit och skulle passa bättre. Men funkar det, blir det hållbart?

Vad har ni använt för bitar och fått bra resultat?

Och rubriken skall givetvis vara "träbiten" och inget annat! :)
 
Det beror lite på vad det är för påfrestningar på det du skall göra och vad det är för material.
Svagheten är materialet som är mellan tapphålet och änden på biten vilket bara är 4mm. Där är förmodligen ådringen längsgående med tapphålet och trät är inte alls så hållbart där. Men om man flyttar tapphålet lite så att man får mera material på den svaga sidan mot ändträt och ökar bredden till 30 mm så kan det se ut så här 6-20-4 eller till och med 7-20-3 skulle kunna vara ännu bättre. Det beror på vad det är för hålfastighet du vill uppnå.
Bredden är viktigare än tjockleken du skulle kunna göra den 8 mm tjock men bredden bör inte vara i samma proportion utan min 5-20-4 eller 6-20-3 är nog bättre.

Finns säkerligen tumregler men jag är ledsen dom kan jag inte utan det är känslan (kanske erfarenhet) som talar till mig när jag konstruerar tex en stol där det är väldigt viktigt med hållfastheten.
Vet inte om du vart klokare men det var det lilla jag kunde bidra med
Ha det

Pär

Ps tapphål = hålet som dominon fräser det var förmodligen uppenbart men iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.