Jag har en frigga på 1o kvm som jag funderar på att inreda som en gäststuga. Dock skulle jag vilja behålla lite av nuvarande förråd, och göra sovplatser av resten.

Vad tycker ni är minimum-storlek för en gäststuga med några sovplatser och kanske en fåtölj eller liknade?
 
Några sovplatser? En tvåvåningssäng och yta för att ta sig i och ur sängen kan du klämma in på fyra kvadrat. Men det blir ju inte mycket sällskapsytor.
 
Ja, det beror väl på vad du vill få in, gör en ritning över golvytan på ett papper så får du lite perspektiv på vilken plats saker och ting tar.
 
Har personligen bott i väldigt små rum (hytter). Men våningssäng och ca 2 kvm att stå på klarar du dig.
Då blir det iofs ingen fåtölj. :)
 
2X2,5 innermått ger ju plats för en dubbelsäng plus fåtöljen. Går nog att klämma in en liten gaderob också
 
Har kanske tänkt en våningssäng eller två åttiosängar. Om förrådet är 3 kvadrat lämnar det cirkus 7 till gästhuset. Stora sällskapsytor är det inte tal om, men det vore trevligt med lite golvyta förutom sängarna.

Får skissa på papper så jag får en bättre känsla.

Är det någon som har en bild på 10 kvm friggebod där det är kombinerat förråd med gästhus vore det trevligt att se det.
 
Tänk också på att 10m² är byggytan. Den disponibla ytan inne i friggeboden är kanske bara 8m².
 
Går det inte att samtidigt förlänga friggeboden så den hamnar på 15 kvm?
 
carlbanan skrev:
Går det inte att samtidigt förlänga friggeboden så den hamnar på 15 kvm?
Exakt detta kan ju vara med en relativt vettig kostnad ett sätt att bygga lite extra förrådsutrymme. Det kan ju tom vara så att den delen du bygger till bara ska vara till trädgårdsredskap eller annat och inte behöver kostas på mer än enklast möjliga tillbyggnad

MVH Lorant
 
carlbanan skrev:
Går det inte att samtidigt förlänga friggeboden så den hamnar på 15 kvm?
Bra idé. Dock har jag en annan bod på 6 kvadrat, så jag ligger redan runt tillåtna 15 kvadrat utan bygglov. För jag misstänket att även ett enkelt skjul som byggs på en frigga kräver bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.