Hejsan!
Jag behöver era råd. Jag har ett 1800-talstorp där jag ska göra ett sovloft på vinden. Torpet är litet, bara 23 kvm, därför vill jag inte att trappan ditupp ska ta för mycket utrymme. Har både hundar och småbarn som ska upp, så en vindsstege är det inte tal om.

Jag vill gärna behålla 1800-talskänslan i huset, men inte på bekostnad av bekvämligheten. Jag undrar om någon har några bra tips på trappor som tar så lite plats som möjligt?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Om loftstege är uteslutet utan du vill ha en riktig trappa med en stigning som även barn och hundar klarar är nog en spiraltrappa bästa alternativet. Spiraltrappor kan göras väldigt kompakta. Det är väl få standardtrappor som passar i ett 1800-talstorp, det brukar ju vara rätt mycket detaljer i aluminium/rostfritt och plast i byggsatserna men det går ju att specialbeställa. T.ex. skulle en spiraltrappa i smide och "barnwood" eller målat och patinerat trä beroende på hur torpet är inrett för övrigt kunna passa in.
 
Njä, spiraltrappa ska man väl inte ha i ett gammalt hus. Platssparande är den inte heller, fast många tycks tro det. ::)
Vimsan: Hur hög ska trappan vara? ??? Vill du ha en rak, L- eller U-formad? ???
 
Behöver hundarna verkligen komma upp på loftet? Barn är jätte duktiga på att klättra så en brant tarppa är nog inga problem.
Gillar själv den typen av trappor stegar som är väldigt branta men där stegen är växelvis urtagna så det blir lättare att få upp fötterna.
Ska för söka hitta en bild men vet inte riktigt vad jag ska söka på.

-Åke
 
topmount skrev:
Gillar själv den typen av trappor stegar som är väldigt branta men där stegen är växelvis urtagna så det blir lättare att få upp fötterna.
8) Det är en spartrappa du menar, ser ut såhär:

trlarge05.jpg

Stegen i en sådan brukar kallas för fjärilssteg. De är ganska OK när man ska gå upp. Men ska du ner gäller det att starta med rätt fot. :-/ Skulle du yrvaken missa första steget, så är du nere snabbare än du hade tänkt dig. ;D
 

Se så enkelt det är att hitta en bild när man vet vad det heter.

Tycker de är snygga och tar som som man ser väldigt lite plats.

-Åke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.