Hur liten motorsåg kan man klara sig med utan att det ska vara livsfarligt att fälla ett normalt träd ibland om man skulle behöva göra det? Kommer aldrig att avverka typ femtio träd i stöten eller så, men jag vill kunna fälla ett eller två om jag behöver. Annars ska jag mest kapa ved och tjockare virke typ telefonstolpar och sånt.

Är det hästkrafterna man ska kolla på? En 35cc på 2,1hk (Makita DCS3501), kan man fälla två tallar och en björk om året med en sån utan att den typ börjar brinna? Eller måste man gå upp en storlek (ex. Makita DCS4301, 43cc och 2,8hk) Jag kan verkligen nada om vilka nuffror som är viktiga när det gäller motorsågar, men jag vet att jag vill ha en som är så liten som möjligt.

Jag vet redan att jag behöver skyddskläder och öva och läsa på och vara försiktig och sånt, så man behöver inte dra den checklistan. Jag kollar givetvis också på Stihl och HQ också så märket är inte grejen heller. Bara vilken storlek jag behöver och vilket mått man ska gå efter.

Tack på förhand :)
 
Jo, jag har läst den med intresse, bra tråd!

Problemet var bara att bland alla miljarder olika sågar som rabblas i denna och andra trådar har jag inte lyckats hittat något inlägg som säger "ska du avverka skog i en vecka utan att bli galen behöver du minst 4hk, ska du fälla något träd och kapa lite virke räcker det med 2,5hk och är den under 2hk är det livsfarligt att försöka fälla en medelstor gran". Dvs vilken storlek jag behöver (de två storlekar jag svajar mellan exemplifierades av Makitorna). Och om det är watt, hästkrafter eller cc som är det viktiga måttet att gå efter när man väljer storlek på såg.

Det är den infon jag fiskar lite efter :)
 
ah då hänger jag :) då är jag nog tyvärr inte till så mkt hjälp ;)
 
Ska du bara fälla några träd om året och inte behöver använda svärd som är för stora räcker det gott med en såg på 1,8 hk. Det går fint att fälla större träd med korta svärd med, men då behöver man veta hur man sågar med instick och lite annat.

Om du blir idiot eller inte beror mer på hur mycket sågen krånglar. Håller man sig borta från de värsta kinamaskinerna så är det lugnt.

Jonsered har en såg som heter CS 2234 S som ligger på 2600.
http://jonsered.se/node2604.aspx?nid=215302&pid=98671
 
Min tumregel, kring 50 cc och över 3 hk, har en gammal 351 som funkar perfekt som huggarsåg, med 13" svärd har jag fällt bok på 70 cm med den men där går gränsen, över det måste 288'an fram.

Kort svärd 13" rekommenderas alltså och helst de lättade .325 pixelkedjorna som gör sågen mindre kastbenägen.

Filningstekniken är viktig, det spelar ingen roll hur bra såg man har om man inte kan fila så lägg några timmar på det.
Glöm inte fällkilar och gärna brytjärn med.

Ursäkta för komplettering av skyddslistan men ett första förband i nån byxficka är ett måste, de omkring en skall veta var det finns om något skulle hända. Personligen informerar jag alltid om var det finns om jag har nån omkring mig, låter kanske löjligt men de orden kan verkligen rädda liv.

/Kent
 
Så länge kedjan är vass spelar det inte så stor roll hur stark sågen är, det tar bara längre tid med en svagare såg som oftast har en kedja som inte skär lika aggressivt.

Kolla på byggkvalitet mer än styrka. En Stihl MS171 hade jag valt, men se till att få byta tll 35 cm svärd om det inte sitter som standard, den levereras med antingen 30 eller 35. Svärden kostar nästan lika mycket så det borde inte bli problem.

Har träden större diameter än svärdet är långt ska du be om hjälp om du inte vet vad du håller på med. En erfaren användare kan visa hur man gör och du får en del tips. Arbete med motorsåg är det jobb som leder till flest dödsolyckor per år i Sverige (arbetsplatsolyckor alltså).
 
Göran.W
Stihl MS171 är ett klokt val.
En bra lätt motorsåg av hög kvalitet..
Lagom svärd längd kan vara 13 eller 15 tum beroende på vad man ska såga.
 
Om du inte har träd som är större än 80 cm diameter som du skall kapa så räcker ett 13tums svärd. Det blir både lättare, säkrare och roligare med att 13 tums svärd, än ett 15 tums.
Har haft bägge längderna på min nuvarande såg (Stihl MS260), och det är en fröjd att jobba med 13 tums svärdet, i jämnförelse med 15 tums svärdet -speciellt vid kvistning.
Sedan skall man självklart ha en vass kedja -precis som Nonkan nämner ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.