Hej

Ska sätta in FTX ventilation och vill ha den så tyst som möjligt. En faktor som påverkar ljudet är lufthastigheten i kanalsystemet. Jag hittar siffror på vad man bör ligga under för lufthastigheter men finns det något minsta värde för hastigheten för att ett kanalsystem ska fungera?
Ex. Om man tänker bort ekonomin och utrymmet och bara ändrar kanaldiametern vad händer då jag istället för 125mm rör sätter in 1000mm? Lufthastigheten minskar vilket ger mindre ljud men kommer luften att röra sig framåt i 1000mm röret eller bara virvla runt för att röret helt enkelt är FÖR stort.
Hoppas ni förstå min fråga

/Pär
 
Så länge fläkten blåser in luft i ena änden av kanalen måste luft försvinna ut i andra ändan, kanalen kan inte bli för stor.
1000mm är dessutom rymligt nog att krypa in med damsugaren vid städning :D

Fläkten i sig däremot kan man inte välja en jättestor och köra sakta.

Fast jag har svårt att tro att kanalen i sig genererar så värst mycket ljud, tilluftsdonen och fläkten borde vara rätt ände att börja. Undvika krökar i kanalsystemet och bygga så man slipper strypa luftflödet med tilluftsdonen.
 
Redigerat:
Ett rakt rör eller kanal låter väl inte så mycket, men du får ju högre tryckfall över en smal kanal om man räknar att massflödet är en konstant, dvs att man ska erhålla ett visst specifikt flöde.
Hög strömningshastighet i vinklar böjar och don, ja det är väl där strömningsljud i huvudsak uppstår.
 
Man brukar säga att man skall ligga runt 3 m/s i kanaler närmast don, och i en liten villa anläggning då i hela systemet.
Håller man det blir "egenljudalstring" i kanaler och detaljer som som böjar, t-rör så låg att det inte märks.
Sedan är det bra att hålla cirka 3m/s då man får lite motstånd i kanaler vilket medför ett stabilare system när man skall injustera luftflödena.
 
Det finns flexibla ljuddämpare som du kan montera på flera ställen i systemet. Det gör ditt system mycket tyst, även om du kör 100-rör närmast donen.
 
Hej

Tack för svaren! Då ska jag se till att rören blir dimensionerade så att ingen luft behöver strypas i donen!

/Pär
 
Viss strypning (tryckfall) vill man alltid ha i donen så man kan injustera.
Man får se systemet som en helhet, rätt dimensionerat kanalsystem innebär att man inte behöver strypa så mycket på donen närmast fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.