Hejsan,

Som nybliven husägare tänkte jag att jag skulle bygga mig ett nytt trädäck.
Mitt största projekt sedan stereobänken jag gjorde på träslöjden i 9:an (som för övrigt hamnade i en container på vägen hem :-/)

Hursomhelst, nu är plintarna, bärlinorna och reglarna på plats. Jag har även skruvat fast de två första raderna trall. Då längden på mitt däck är 5.45m och mitt trallvirke är 4.2m långt har jag fått skarva trallen.

Och nu (äntligen) till min fråga. Hur långa måste trallbitarna minst vara? Jag har nu fått en bit trall som är en knapp meter lång. Kan jag kapa den till drygt 60 cm (det är 60 cm cc mellan reglarna) och börja nästa rad med den? Det skulle innebära att denna biten endast är fäst i två reglar, och i den ena regeln dessutom skarvad, dvs den vilar inte helt på regeln. Eller bör trallbitarna vila helt på åtminstone två reglar?
 
Du får ju skarva på varenda regel om du vill... sen om de e speciellt snyggt el inte de får du avgöra. Din altan ;)
Ja skulle inte använda mej av så korta längder dock...
 
Tackar för svaret smiler!

Fast jag vill helst undvika skarvar på varje regel. För mycket sågande ;)

Alternativet är att jag börjar nästa rad med en ny trallbräda. Då kommer de två
följande raderna att se ut på samma sätt som de två första. Och efterföljande två, etc. Detta betyder att skarvarna kommer att hamna på samma två reglar.
Det kommer att sticka i ögonen (i mina åtminstone).

Om jag använder den korta biten så kommer skarvarna att vara utspridda
över (förhoppningsvis) hela däcket, ungefär som när man lägger ett golv.
Men jag är som sagt osäker på huruvida det håller.

Den bifogade bilden visar (förhoppningsvis) vad jag menar.
Den är inte riktigt skalenlig, men ändå ...

 
  • dack_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på hur mycke spill du vill ha... varför skulle de inte hålla??
Spelar väll ingen roll om biten är 60 el 120... skarven får du ju likförbannat.

Skruva du ditt däck å va glad :)
 
Naturligtvis fär man mindre nedböjning om balken(trallbrädan) ligger över tre stöd, i stället för två. Jag skall försöka förklara utan att bli alltför teoretisk: (bild nedan)

Om du belastar spann 1 nedan, kommer man att få en nedböjning vid spann 1 och en uppböjning vid spann 2. Brädan kommer att överföra ett moment vid det mittersta stödet. Om du bara har två upplag, kommer inget moment att kunna överföras till nästa spann.

Jag rekommenderar följande:
När du börjar på en ny bräda, kan du såga den så att du får minst 120 cm kvar. Man måste ju inte köra hela längder bara för att det går.

Om alla brädor är lika långa, kommer man att få ett upprepat skarvmönster, och det är ju inte alltid så snyggt. Då kan man göra som ovanför att sprida skarvarna bättre. Ett annat trick är att börja raderna omväxlande från höger och vänster. Det viktigaste är att man tänker någon bräda i förväg.
 
  • bojning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har använt mig av 60cm bitar på 4 av mina 40 rader med trall. Det har inte orsakat mig något problem. Jag skulle helt klart föredra skarvarna som i din bild 2, framför bild 1.
 
Din bild 1 kommer att ge ett stadigare däck helt i enlighet med vad mattiasp skriver. Dock så kommer det inte att bli lika estetiskt med bara 2 skarvrader.

En lösning på detta är att lägga varannat/var tredje varv från höger och de andra från vänster.

/V
 
Jag kanske är ute o cyklar nu, men med erfarenhet av min altan på landet, så skulle jag inte skarva på något av sätten som beskrivs ovan.

Altanen på landet, som då är byggd mitten av 70-talet, med spikat trallvirke, är skarvad enligt bild 2, och i nästan alla skarvar så har virket spruckit. Detta förmodligen pga att man spikat för nära ändträt. Spikar i spruckna brädor sitter inte så värst bra, så i princip varje bräda sitter nu lite löst.

Om jag skulle läggga om detta altangolv idag, skulle jag först bygga på en regel, minst till dubbla bredden, och sen samla alla skarvar vid denna regel.

Skulle jag bygga helt nytt, skulle jag antingen försöka köpa längre trallvirke, de 5,45 du nämner låter inte helt omöjligt att få fatt på, alternativt försöka lägga trallen på andra ledden istället.

Att bara byta trallen, och räkna med en livslängd runt 25-30 år är inte nåt alternativ för mej. Eftersom jag bygger så sakta så måste allt jag gör hålla lääääääänge. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.