Jag har ett utrymme i källaren som jag ska renovera.
Takhöjden är endast 2,10 och då har jag tänkt att lägga in klinker med golvvärme och spottar.
Det är betonggolv och betong i taket. Vad är det för krav på spottar, kan jag hitta spottar med litet (2cm) inbyggnadsdjup och utan krav på hink ovanför. Det kommer inte att vara någon isolering mellan innertak och befintligt betonginnertak.
 
Du kan hitta "möbelspottar" på 20W och diodbelysningar med lågt inbyggnadsmått
 
Ska du köra led så går typ allt att fälla in utan bekymmer. Halogen är värre. Då är det bara möbelspottar som finns att tillgå med så litet inbyggnadsmått. Ger dock inget superljus om man inte fyller taket med dessa.
 
Redigerat:
Finns det inga krav på hink för LED?
 
Man måste givetvis alltid läsa monteringsanvisningar och deras krav och rekommendationer.
Sen är det skillnad på led och led.

Kort svar kan du vara lugn om du väljer led. Jag avråder dock att ha de i isolering även om många av de får nyttjas.
Jag brukar alltid i den mån det går sätta burkar ovanför för att lättare få fram kabel och kunna göra om i framtiden och evt byta ut till annan ljuskälla.

Har du dit en Elfirma som drar lite slang och tråd så se bara till att evt drindon är lätta att komma åt och att man märker upp vilka led de styr. De flesta går även bra att dimmra om man så skulle vilja. och som sagt inga kopplingspunkter (takdosor )får byggas igen.
 
Marbo, det finns inget generellt krav för "hink" den har en uppgift och det är att hälla undan isolering och annat "löst" matr. finns det inget att hålla undan är det bättre att vara utan "hinkar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.