Funderar på att bygga ut mitt brygghus för att kunna ställa in en vedpanna i det. Brygghuset står ganska nära bostadshuset, och funderar på om jag får bygga där pga avståndet. Jag bor på min gård så inga planbestämmelsehinder osv, långt från tomtgränsen osv.

Men hittar inget när jag googlar runt vad man får göra.
 
Minsta avstånd mellan byggnader pga av risk för brandspridning mellan dem är 8 m, om inte några byggnadstekniska brandskyddsåtgärder vidtas.

Men det går att bygga betydligt närmare än så, t.ex. med icke brännbar takfot, icke brännbar fasadbeklädnad, inga oklassade fönster i den riktningen osv....

Läs BBR, tabell 5:611
 
Efter ha läst lite kommer jag fram till att det ska vara El 30. Vilket mer eller mindre betyder dubbelgips och inte mer än 1m2 fönster om det inte är klassat. Verkar mao inte vara några större problem.

Men det jag inte kommer fram till är om jag måste ha det på bägge husen eller om det räcker med det nya? Det befintliga huset är ett gammalt timmerhus utan fönster på den gaveln på nedre plan, däremot ett fönster på övre. Känns som timmer är betydligt bättre än ett par futtiga gipsskivor, så borde vara lugnt tänker jag.
 
Det torde bara gälla pannrummet. Men det allra bästa är att slå en signal till försäkringsbolaget och stämma av via en skiss på situationsplanen.
 
Vi har nationella byggregler i Sverige och den lokala myndigheten är ju kommunen. Har aldrig stött på något försäkringsbolag som haft åsikter så länge de allmänna reglerna för småhus är uppfyllda.

I rubriken på tabellen står det om det är en vägg (EI 60) eller båda (EI 30).

Vilket avstånd siktar TS på?
 
hittade denna http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406 Så en timmerstomme på befintligt hus tolkar jag själv som betydligt mkt bättre än ngn träfiberskiva osv, det är fönstret på övervåningen. Panndelen i nya huset kan jag utan större problem bygga som El 60 också.

Sen är ju frågan vem som kollar att det stämmer, sotaren möjligen då. Det blir ett bygge utan bygglov nämligen, så kommunen blir inte speciellt inblandad tänker jag, kommer nog räcka med bygganmälan, och då gör de väll inga kontroller på plats? Nu kommer jag bygga det ordentligt iaf, så spelar ingen roll där ändå.

Hust kommer lite drygt fyra meter i från varandra. Sen vill jag bygga ut en liten groventre på befintligt hus som kommer göra att avståndet där blir runt 3 meter bara. Men det verkar ju inte spela någon roll, då reglerna gällde intervallet 2-5 meter.
 
Fota några gånger under byggnationen så kan du påvisa att du uppnåt rätt konstruktion för den brandklass du valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.