Hej!
En bekant har en maskinhall där behovet av el är lite belysning, batteriladdare och någon motorvärmare. Länge och väl har diverse ihopkopplade skarvsladdar använts, men de ligger genom skog i väta och glappar, ja ni hör ju hur illa det låter:) Han vill ha en bättre lösning, dvs. nergrävd markkabel, men problemet är att det skulle gå åt ca. 120 meter kabel, vilket skulle bli ganska dyrt. Så för att se om det öht skulle bli en rimlig kostnad innan han ringer elektriker undrar jag nu vilken minsta area som skulle behövas om man säkrar 10 A, för att uppfylla utlösningsvillkor och max spänningsfall. Lite generellt iaf, utan att blanda in förimpedans och andra faktorer.
 
Batteriladdare, om vi antar att det är en liknande modell som denna får vi räkna med att matningen bör kunna avsäkras med 16 A.
el-20052.jpg
Utan att veta förimpedans skulle jag säga minst 10 mm². Givetvis pratar vi trefas också, så en 5G10mm² är minimum. Det medger tiotalet meter gruppledning i verkstaden, ganska snålt alltså. Bättre marginal fås med 5G16mm², allt mellan tummen och pekfingret. Man kan även överväga aluminiumkabel, 5G25mm² om det ger ett bättre pris.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hmm,..

Jag började med att kolla om någon 2,5mm2 skulle kunna fungera.

Om jag inte räknat fel så ger det 1,8 ohm på 120 meter.

Med en C10 säkring i början måste det finnas 100A i kortslutningsström, dvs max 2,3 ohm
Då har vi en "budget" för resistans i gruppledningar i maskinhallen, förimpedans och kompensation för varma ledningar på 0,5ohm för att klara utlösningsvillkoret.
Så det kommer inte fungera, anser jag.

Men väljer vi en B10, eller en diazed gl/gg 10A (porslinssäkring) så klarar vi utlösningsvillkoret med 50A resp ca 65A i kortslutningsström.
Och då skulle det kanske kunna gå, på gnällen.

Vad vi då faller på är spänningsfallet, som blir 18V vid 10A över denna ledning, och godkänt max spänningsfall på denna ledning är 4,6V (och egentligen ännu mindre om man ska vara noga när man räknar)

Detta spänningsfall och otillåtna utlösningsvillkor lider din bekanta av redan, så man skulle kunna säga något om att det åtminstone blir bättre. :)


En 6A porslinsäkring i matande ände till en 120m 2,5mm2 kabel börjar närma sig godkänt, det är fortfarande för högt spänningsfall 10,8V (4,7%), men det går ju att leva med även om det dimensioneringsmässigt inte är rätt.

Nästa storlek på kabel är 4mm2, men det är en ovanlig fågel och kostar lika mycket eller mer än 6mm2, så i praktiken blir 6mm2 nästa möjliga val här.
Men faktiskt är spänningsfallet fortfarande för högt för 10A. Men nu nere på 7,5 volt,(3,2 %).
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm,..

Jag började med att kolla om någon 2,5mm2 skulle kunna fungera.

Om jag inte räknat fel så ger det 1,8 ohm på 120 meter.

Med en C10 säkring i början måste det finnas 100A i kortslutningsström, dvs max 2,3 ohm
Då har vi en "budget" för resistans i gruppledningar i maskinhallen, förimpedans och kompensation för varma ledningar på 0,5ohm för att klara utlösningsvillkoret.
Så det kommer inte fungera, anser jag.

Men väljer vi en B10, eller en diazed gl/gg 10A (porslinssäkring) så klarar vi utlösningsvillkoret med 50A resp ca 65A i kortslutningsström.
Och då skulle det kanske kunna gå, på gnällen.

Vad vi då faller på är spänningsfallet, som blir 18V vid 10A över denna ledning, och godkänt max spänningsfall på denna ledning är 4,6V (och egentligen ännu mindre om man ska vara noga när man räknar)

Detta spänningsfall och otillåtna utlösningsvillkor lider din bekanta av redan, så man skulle kunna säga något om att det åtminstone blir bättre. :)


En 6A porslinsäkring i matande ände till en 120m 2,5mm2 kabel börjar närma sig godkänt, det är fortfarande för högt spänningsfall 10,8V (4,7%), men det går ju att leva med även om det dimensioneringsmässigt inte är rätt.

Nästa storlek på kabel är 4mm2, men det är en ovanlig fågel och kostar lika mycket eller mer än 6mm2, så i praktiken blir 6mm2 nästa vat här.
Men faktiskt är spänningsfallet fortfarande för högt för 10A. Men nu nere på 7,5 volt,(3,2 %).
Tänkte först som du, men nu tror jag Bo är mer rätt på det, minst 3x10A men helst 3x10A när man ändå håller på, och köp aluminiumkabel för att komma ner i pris.

Men fundera på framtida effektbehov två gånger till och återkom sen med önskad säkring i maskinhallen.

Batteriladdare bör ju inte dra mycket om ni bara ska underhållsladda bilen.
 
Tack för svar:)
Det är en öppen hall, tänk förvuxen carport.
Batteriladdare är vanliga små modeller för att ladda startbatteri till traktor och så. Skulle gissa att effektbehovet sällan överstiger 2 kW, men tillgång till trefas vore nog önskvärt om det ändå ska dras.
 
Ok, om vi går ned till 10 A så kan 6 mm² räcka, i nödfall 4 mm² med lite högt spänningsfall. Men ska man gräva ned en kabel 120 meter så vill man inte gärna göra om det, om man inte själv äger en grävmaskin.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
A acrophobic skrev:
Tack för svar:)
Det är en öppen hall, tänk förvuxen carport.
Batteriladdare är vanliga små modeller för att ladda startbatteri till traktor och så. Skulle gissa att effektbehovet sällan överstiger 2 kW, men tillgång till trefas vore nog önskvärt om det ändå ska dras.
Detta med 4 kvmm är nog mest teoretiskt, tror inte du kan hitta den till lägre pris än 6 kvmm ändå. Finns ju även alternativ att dra 4G10 CU alternativt 4G16 Al om du kan koppla den från TN-C men jag skulle mycket hellre dra 5-ledare som Bo skriver. Var ska kabeln inhandlas? Rör eller ej? Utan rör är det högre krav på bättre fyllnadsmassor runt kabeln samt markeringsband, det sistnämnda skadar inte vid rörförläggning heller.
 
tommib
Med tanke på hur ogärna de flesta lägger om 120 m kabel så är det en faktor i beslutet. Det är väldigt trist att sakna effekt när det väl behövs.

Ett räkneexempel:

EKKJ 4x6+6: 62 kr/m, totalt 7440 kr för kabeln (den kan ligga direkt i mark, markeringsband tillkommer).

EKKJ 4x10+10: 96 kr/m, totalt 11520 kr. Diff 4080 kr.

EKKJ 4x16+16: 132 kr/m, totalt 14760 kr. Diff 8400 kr.

AKKJ 3x50+16: 92 kr/m, totalt 11040 kr. Diff 3600 kr.

Med AKKJn kan du säkra "lagom" mycket och kommer inte få något spänningsfall att tala om. Det räcker med tre ledare + skärm som då blir PEN (ok eftersom den är >10 kvmm). Det krävs lite omtanke i ändarna för att ansluta kabeln korrekt till kopparkabel men det är inte många kronor extra. Att jag valde den dimensionen är för att det är den klenaste elbutik.se lagerför. Troligen kan du komma ner i pris genom att välja AKKJ 3x25+?.

I min värld så är 50% extra på den billigaste tänkbara kabeln för att få en i praktiken obegränsad kabel en total nobrainer. Det är grävarbetet här som är det dryga. För ni hade väl inte tänkt lägga kabeln på backen?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
4x50 aluminium N1XV kostar väl 50 kr/m på Ahlsell. Det är i varje fall här i trakten en standardkabel.
 
Vi har, vad jag minns, 5x50 mm2 aluminiumkabel från kopplingsskåp till huset, ca 120 meter.
Vill minnas att den kostade ca 90 kr/m år 2010. Nätägaren eller deras entreprenör höll med materialet.
 
E elmont skrev:
Eller en 5G6 PEX kabel tex [länk]
för ca 57:-
Max längd verkar vara 50 m.
 
Ringer man dit kan dom säkert spola upp den längd man vill ha, om inte så finns det fler aktörer med ungefär samma prisnivå
 
Tack så mycket för alla svar och råd!:) Inte hunnit svara tidigare, varit lite mycket..
6mm2 N1XV känns som den bästa lösningen i sammanhanget om inte kabelpriset ska springa iväg för mycket. Det må vara lite på gränsen, men långt bättre än de kablar som ligger och fräser där nu. Nu är bara frågan om jag kan övertala han att det är värt investeringen..
tommib tommib skrev:
För ni hade väl inte tänkt lägga kabeln på backen?
Näe, ska det göras så ska det göras hyfsat ordentligt, även om den "lösningen" vore bättre än ett gäng skarvkablar på 1,5mm2 som det är nu.
 
Det är sällan man hör N1XV rekommenderas, mycket oftare EKKJ. Är N1XV ett dåligt val av jordkabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.