Jag skall gjuta platta på mark med plats för två byggnader, huvudbyggnad och gäststuga. Jag kommer bygga i etapper, gäststuga först och huvudbyggnad sen, man jag gjuter hela plattan på en gång.

Jag kommer att förlägga golvvärmeslang över allt, Uponor 20 mm @ 9 slingor. Eftersom golvvärmen inte kommer att tas i bruk förrän allt är uppbyggt vill jag bara köpa det som är nödvändigt nu. Så vad behöver jag köpa för att kunna provtrycka, förutom slang och skenor mm? Grundsats och fördelare?
 
Redigerat:
S
Slang , fördelare att koppla in slangar , manometer och tryck på
 
  • Gilla
jonasandero
  • Laddar…
S
Tänk då till om det hinner bli vinter , inget vatten i slangarna , dom fryser sönder direkt
 
S skutten11 skrev:
Tänk då till om det hinner bli vinter , inget vatten i slangarna , dom fryser sönder direkt
Japp, skall tillse det. Tömma med kompressor.
 
S
Det behövs inte mycket till vatten , en mage som det står kvar i . så slangen är full där , så kan det bli problem , slangarna tål ingenting
 
Krilleman
Har du tänkt att montera fördelarna i vattentäta skåp så behöver du köpa bottensatsen + korrekt antal gummigenomföringar också.

Själva skåpet kan du trä över senare. Botten skruvas sedan ihop med skåpet. Det är riktigt pilligt då designen inte medger gott om plats, men det går efter lite svordommar.

https://www.uponor.se/vvs/catalogue...or-vario/uponor-vario-skapsbotten-komplett-fk

Bottensats för vattentätt fördelarskåp med gummigenomföringar och monteringstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skutten11 skrev:
Det behövs inte mycket till vatten , en mage som det står kvar i . så slangen är full där , så kan det bli problem , slangarna tål ingenting
Hade tänkt tömma helt, men kanske skall fylla helt med glykol blandning istället?
 
S
J jonasandero skrev:
Hade tänkt tömma helt, men kanske skall fylla helt med glykol blandning istället?
Inte fel om det ska stå över vintern , kommer någon del av plattan vara öppen över vintern eller kommer det att stå en byggnad där , det finns små fina aggregat med panna och cirkpump , kan ställas ner till 10 C
 
Skall bygga gästhuset färdigt i år men tänkte värma med en gammal luft-luft och köpa pannan när huvudbyggnad är klar.
 
  • 3D-skiss av ett gästhus med angränsande huvudbyggnad, vindkraftverk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Började bygga i veckan :)
 
  • Grundläggning av byggprojekt med synliga isolerplattor och byggmaterial på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det tar sig sa mordbrännaren när dasset brann :) och lycka till , du har koll på vad som behövs :)
 
  • Gilla
jonasandero
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du tänkt att montera fördelarna i vattentäta skåp så behöver du köpa bottensatsen + korrekt antal gummigenomföringar också.

Själva skåpet kan du trä över senare. Botten skruvas sedan ihop med skåpet. Det är riktigt pilligt då designen inte medger gott om plats, men det går efter lite svordommar.

[länk]

[bild]
Krilleman Krilleman skrev:
Har du tänkt att montera fördelarna i vattentäta skåp så behöver du köpa bottensatsen + korrekt antal gummigenomföringar också.

Själva skåpet kan du trä över senare. Botten skruvas sedan ihop med skåpet. Det är riktigt pilligt då designen inte medger gott om plats, men det går efter lite svordommar.

[länk]

[bild]
Ok, skåpsbotten för att slippa montera av och på slangarna på fördelaren sedan och slippa provtrycka igen? Inte så mycket kvar att spara, kanske lika bra att köpa skåpet + resten så att inga artiklar utgår tills det är dags för resten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.