MathiasS har rätt. Jag har träffat och utbytt erfarenhet med flera personer som haft bergvärmepump i funktion i över 20 år. Det har fungerat lika bra då som nu. Att de har blivit slitna är en sak, men det finns ju de som lever på att sälja nya och bättre pumpar :)
 
Hej
Jag har kört min Bergvärme sedan 1998-04-01. Hålet var torrt i början så jag fick fylla det "uppifrån" vilket torde tyda på ganska dålig vattenströmning. Jag borrade efter den tidens kalkyler+ ca 20 meter. Totalt 175m aktivt hål till en IVT 11(10,5) KW. Jag kan inte märka någon förändring i effekt på anläggningen. Intempen från borrhålet har som lägst gått ned till + 0,8 och det har det gjort både år 1 och år 6.
Ligger ganska stadigt på 20 000 kwh/år i ett tämligen sunkigt stenhus i Jämtland. Förra ägaren brände som mest 7 kubik olja i en Göta-verken panna från 52 och jag gjorde en vinter med el-panna på ca 49000 kwh/år.
Riktigt kalla dagar(-30) stöttar jag med kamin och hoppar lite rep eftersom max radiator temp på ca 55 grader inte riktigt orkar. Huset är inte särskilt väl isolerat med vanliga originalfönster från 52, lättbetongväggar utan "extra" isolering och 25 cm kutterspån i taket. Jag är nog rätt nöjd även om investeringskostnaden var blodig. Med 3 småbarn i familjen är det rätt skönt med ett värmesystem som sköter sig själv.( än så länge-peppar-peppar).
mvh/ lob
 
Vår granne ska borra för bergvärme och behövde då ett grannmedgivande från oss. Enligt den blankett vi fick skriva på så bör vi inte borra ett eget hål närmare hans än 15-20 meter tror jag det var. Detta för att berget kyls av, enligt grannen.
 
hmm..Inger...

..om berget kyls ned under ditt hus för att grannen borrat, blir inte din räkning högre då?

bara en fråga..
 
Tack för att Du gett oss Dina intressanat erfarenheter lob!

En kommentar : I en annan länk nämndes det att VP som går med låga framledningstemperaturer kräver djupare hål än pumpar som körs med högre temp. Detta för att VP:n avger större effekt ju lägre framledningstempen/returtempen  är.

En kommentar till : När jag bytte spånen på vinden mot gullsfiber plus extra lager papp (som skydd mor blåst) minskade energibehovet med 10 % . I samband med detta blev jag rekommenderad att öka storleken på ventilationshålen på vinden.
 
megaloman skrev:
hmm..Inger...

..om berget kyls ned under ditt hus för att grannen borrat, blir inte din räkning högre då?

bara en fråga..
Säker flera öre per år..... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.