Jag har hittills inte funnit något svar på den här frågan i forumet, så nu är det dags att fråga. Jag upplever att vårt FTX-system låter en del. Inte störande dagtid, men på nätterna kan det störa mig en aning när man ska sova. Jag har funderat kring möjligheten att dra ned på ventilationen nattetid. Är det väldigt dumt? Just nu sover två vuxna och två små barn i samma sovrum t om. Det kanske är rent av idiotiskt att dra ned på ventilationen nattetid då?

Hur mår huset om man sänker ventilationen på nätterna?
 
Dessvärre så är det ju just på natten man vill ha så frisk luft som möjligt i sovrummen.
På dagen däremot kan man ju dra ner så att dammråttorna får lite lugn och ro;)
 
Ja det var väl det jag var rädd för. Nu är ju systemet inställt för optimalt luftflöde enligt konstens alla regler. Frågan är bara om "konstens alla regler" är väl tilltaget för en villa, dvs att om man skulle minska flödet med säg, 10% skulle det ändå vara fullt okej ventilation för såväl hus som människor? Hur kan man ta reda på sådant? Vill ju ogärna att sänkt ventilation innebär problem i källarvåningen t ex, samtidigt skulle en sänkning av tilluftsfläktarna från 65% till 55% innebära en rejält sänkt ljudnivå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.